کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به نام رفاه عمومی به کام امیال شخصی

23 خرداد 1401 ساعت 20:31

شمس در قسمتی از آن کاخ معروف خود به نام مروارید را با بیش از ۱۱۰ هکتار بنا کرده و بقیه زمین را نیز به تدريج فروخت و فقط در یک مرحله، در سال ۱۳۵۰، ۸۰۰ میلیون تومان عایدش کرد.



چپاول و غارت اموال عمومی توسط خاندان پهلوی تنها به امور تجاری و مبادله کالا محدود نبود، بلکه ولع و طمع سیری‌ناپذیر آنها گاه تا تصرف یک شهر یا روستا نیز پیش می‌رفت. در این موارد خاندان پهلوی به بهانه آباد کردن آن مناطق دست به تصرف می‌زدند اما بعد از تملک از وعده‌های خود عدول می‌کردند.
«شمس پهلوی در گوشه گوشه ایران زمین‌هایی را تصاحب کرده بود که یا متعلق به مردم بود و یا املاک و اراضی‌ای که بدون پرداخت وجهی آن‌ها را از دولت گرفته و به تملک خود در آورده بود. از آن جمله روستایی به نام شور قشلاق که بعداً به مهرشهر تغییر نام یافت می‌باشد شمس تا قبل از تقسیم اراضی در سال 1341، سه هزار هکتار از اراضی روستای مهرشهر را در تملک خود داشت. پس از اصلاحات ارضی دو هزار هکتار از اراضی مرغوب آن را برای خود نگهداشت و هزار هکتار آن را به روستاییان فروخت. وی در قسمتی از آن، کاخ معروف خود به نام مروارید را با بیش از ۱۱۰ هکتار بنا کرده و بقیه زمین را نیز به تدريج فروخت و فقط در یک مرحله، در سال ۱۳۵۰، ۸۰۰ میلیون تومان عایدش کرد. ولی بر خلاف قول‌هایش به خرید ایران، برای آوردن امکانات رفاهی به محل عمل نکرد و باعث اعتراض مردم و شکایت آنها به ساواک گردید.»


منبع: تدوین مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، زنان دربار به روایت اسناد ساواک: شمس پهلوی، تهران، وزارت اطلاعات، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ دوم، 1388، ص 17
 


کد مطلب: 48763

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48763/نام-رفاه-عمومی-کام-امیال-شخصی

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com