کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تمسخر و تعجب سفیر آمریکا از رفتار ملتمسانه شاه

14 تير 1401 ساعت 16:12

سولیوان می گوید تا آنجا که می توانستم با زبان خوش ولحن ملایم و مهربان !؟ مضمون دستور واشنگتن را به شاه ابلاغ " کردم . عکس - العمل شاه !! شاهان !؟ در مدرسه تاریخ خیلی جالب و آموزنده است .



در روزهای آخر رژیم پهلوی، سفیر آمریکا در ایران بود که نقش مهمی را ایفا می کرد. کار تا جایی بود که سالیوان رفتار شاه را مسخره می کند و او را به کنایه شاه شاهان می نامد. لقبی که شاه در جشن های 2500 ساله شاهنشاهی به کوروش شاه هخامنشی می‌دهد و خود را وارث تاج و تخت هخامنشیان توصیف می‌کند.
«ویلیام سولیوان» آخرین سفیر آمریکا در ایران از ملاقات ژنرال هایزر با شاه که در صبح روز ۱۲ ژانویه ۷۹ صورت گرفت چنین یاد کرده است :
" در همین ایام پیامی از واشنگتن دریافت داشتم مبنی براینکه در اولین فرصت شاه را ملاقات کنم و به او بگویم که دولت ایالات متحده آمریکا مصلحت شخص شاه و مصالح کلی ایران را در این می بیند که هرچه زودتر ایران را ترک گوید " . سولیوان ضمن بیان مشکلات ابلاغ چنین دستوری از جانب سفیر یک کشور خارجی به رئیس مملکتی !! می گوید تا آنجا که می توانستم با زبان خوش ولحن ملایم و مهربان !؟ مضمون دستور واشنگتن را به شاه ابلاغ " کردم . عکس - العمل شاه !! شاهان !؟ در مدرسه تاریخ خیلی جالب و آموزنده است . سولیوان می نویسد :
" وقتیکه حرفهای من تمام شد شاه رو به من کرد و با لحنی ملتمسانه گفت : خیلی خوب اما کجا باید بروم ؟ ".



منبع: ویلیام سالیوان، ماموریت در ایران، مترجم دکتر ابراهیم مشفقی فر ، ص 64.
 


کد مطلب: 48801

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48801/تمسخر-تعجب-سفیر-آمریکا-رفتار-ملتمسانه-شاه

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com