کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عکس/ رضا خان با سر بریده سردار جنگل چه کرد؟

17 تير 1401 ساعت 14:49

 دستور رضاخان، سر بریده میرزا کوچک خان جنگلی را چندین ماه در محل انبار نفت برادران نوبل در رشت برای تماشای عموم به نمایش گذاشتند تا درس عبرتی باشد برای کسانی که در مقابل استعمار انگلستان می ایستند.



نهضت جنگل یکی از نهضت­های مهم تاریخ معاصر ایران است که از اردیبهشت ماه سال 1294 با رفتن میرزا کوچک‌خان به سوی رشت و تشکیل هیئت اتحاد اسلام در این شهر آغاز شد. در مسیر این نهضت میرزا به عنوان یک روحانی مبارز، آگاه و فداکار سال­‌ها با انگلیسی‌­ها و روس‌­های متجاوز به خاک میهن مبارزه کرد. در حقیقت تکاپوی میرزا کوچک‌خان را باید برای اعتلای کلمه اسلام، استقلال ایران و دفع استعمار روس و انگلیس دانست.
اما نفوذ چریک­‌های وابسته به روس و انگلیس و عناصر بهائی که گاه حتی به نام کمونیسم در میان جنگلی‌­ها قرار می­‌گرفتند، باعث ایجاد فتنه و آشوب در صفوف نهضت شد و نهضت را دچار آشفتگی و از هم‌گسستگی کرد. پس از مقاومت چشمگیر جنبش جنگل در مقابل قزاق‌ها، این جنبش مجبور به عقب نشینی شد و میرزا به سمت کوه‌های خلخال در استان اردبیل گریخت، اماگرفتار بوران و طوفان شد و سرانجام زیر فشار سرما و برف در روز ۱۱ آذر ۱۳۰۰، درحالی که تنها یار وفادارش، گائوک آلمانی معروف به هوشنگ را به کول گرفته بود، از پای درآمدند. و به دستور رضاخان، سر بریده میرزا کوچک خان جنگلی را چندین ماه در محل انبار نفت برادران نوبل در رشت برای تماشای عموم به نمایش گذاشتند تا درس عبرتی باشد برای کسانی که در مقابل استعمار انگلستان می ایستند.

میرزا کوچک جنگلی در دوران نهضت جنگل
سردار جنگل در کنار همراهان و یاران
سر بریده شهید میرزا کوچک  و کسی که سر وی را از تن جدا کرد
سر بریده شهید میرزا کوچک که برای رضا خان فرستاده شد


کد مطلب: 48810

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48810/عکس-رضا-خان-سر-بریده-سردار-جنگل

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com