کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ویژگی روشن فکران جهان سوم

21 شهريور 1401 ساعت 13:54

برخی از روشنفکران جهان سوم غرب‌گرا هستند و غرب را قبله آمال خویش می‌دانند; اینان غرب و تمدن اروپایی را می‌ستایند و آن را به همان صورتی می‌بینند که اروپاییان استعمارگر تصویر کرده‌اند



از برخی گروه‌های روشنفکری جوامع در حال توسعه به عنوان گروه‌های همسو با استعمارگرایان یاد می‌شوند. برخی از روشنفکران خواسته یا ناخواسته تحت تأثیر نفوذ و فرهنگ غرب قرار گرفته و در دوره‌ای که استعمارگرایان در کشور آنان حضور داشتند، تقلید از فرهنگ آنان و غرب را تنها الگوی پیشرفت معرفی می‌کردند.

«1. غرب‌گرا هستند و غرب را قبله آمال خویش می‌دانند; اینان غرب و تمدن اروپایی را می‌ستایند و آن را به همان صورتی می‌بینند که اروپاییان استعمارگر تصویر کرده‌اند و هیچ گونه تردیدی نیز در اصالت یا سودمندی مبانی و معیارهای آن، روا نمی‌دارند; 2. به جای مخالفت با گذشته، در بسیاری مواقع باستان‌گرا هستند و ارزش‌های مسخ شده باستانی را زنده می‌کنند. 3. از جامعه خود بریده و بی‌خبرند و همواره عقب‌تر از حوادث اجتماعی حرکت می‌کنند. 4. در تحلیل مسائل جاری جامعه خود، هیچ گونه دقت و ابتکاری به خرج نمی‌دهند، بلکه همان کلیشه‌های غربی را به کار می‌گیرند. 5. مسائل و جریانات پیش آمده در فرهنگ غرب را بدون توجه به زمینه‌ها و علل و عوامل آنها ، سرنوشت محتوم همه جوامع می‌دانند; مثلاً: چون جوامع غربی سکولار شده‌اند، می‌پندارند که همه جوامع بشری در آینده باید این گونه باشند. 6. تنها راه پیشرفت جوامع خود را، تقلید بی چون و چرا از غرب می‌دانند. 7. به توانایی خود و جامعه خویش اعتماد ندارند و کاملاً در برابر غرب خود را باخته‌اند.»


منبع: مصطفی اسکندری، شناخت استعمار، قم، مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، 1389، صص 73- 74


کد مطلب: 48921

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48921/ویژگی-روشن-فکران-جهان-سوم

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com