۱
plusresetminus
زمانی که غریو عمال ناسیونال سوسیالیزم هیتلری در آلمان و ایتالیا و اسپانیا گوش مردم آزاد اندیش دنیا را می آزرد، یکی از مزدوران آن در ایران به نام سیف آزاد، مدیرنامه ی ایران باستان می کوشید در نشریه مصوب خود که سراسر مدح رهبر آلمان بود، دو پیشوای ایران و آلمان را با هم برابر جلوه دهد و آنان را به هم نزدیک تر سازد.
ایران باستان؛ نشریه ای برای ترویج نازیسم در ایران عصر پهلوی
جوان و تاریخ- کافه هنر

ایران باستان؛ نشریه ای برای ترویج نازیسم در ایران عصر پهلوی

زمانی که غریو عمال ناسیونال سوسیالیزم هیتلری در آلمان و ایتالیا و اسپانیا گوش مردم آزاد اندیش دنیا را می آزرد، یکی از مزدوران آن در ایران به نام سیف آزاد، مدیرنامه ی ایران باستان می کوشید در نشریه مصوب خود که سراسر مدح رهبر آلمان بود، دو پیشوای ایران و آلمان را با هم برابر جلوه دهد و آنان را به هم نزدیک تر سازد. سیف آزاد نقش صلیب شکسته را که علامت نازیسم بود روی کاشی های دروازه دولت تهران یافته بود و به این بهانه ایرانی و آلمانی را هر دو از یک نژاد آریایی معرفی می کرد. او نه تنها نامه ایران باستان را علنا بر  روی حمایت از افکار افراطی آدلف هیتلر دایر کرده بود وآن را به یکی از پرتیراژترین روزنامه های تهران بدل ساخته بود، بلکه باشگاهی هم به نام باشگاه ایران باستان در تهران دایر کرده بود.

در آن زمان علاوه بر نامه ایران باستان، دو روزنامه اطلاعات و ژورنال دو تهران هم که به وسیله مترجمان اطلاعات به فرانسه منتشر می شد. برابر با نوشته صریح کتاب سیاست خارجی شوروی در ایام جنگ از سفارت آلمان کمک هزینه دریافت می داشتند. تعداد این گونه روزنامه های مزدور به این سه روزنامه محدود نبود، در چند نشریه دیگر نیز اندیشه آریایی بودن ایران و آلمان به انحاء مختلف ارائه می شد.

برگرفته از: تاریخ روزنامه نگاری در ایران، اسماعیل جسیم، جلد یک، نشر علمی، 1391، ص135

https://www.cafetarikh.com/news/21833/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما