۱
plusresetminus
در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی می شود. پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند.
فایل ویدیو
عملیات طبس نام عملیاتی است که در ارتش آمریکا عملیات پنجه عقاب نام داشت ، عملیاتی نظامی نیروی دلتا که قرار بود با ورود به خاکهای ایران و استقرار در کویر گروگان های لانه جاسوسی را رها کنند.
در ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹؛ هواپیماها و بالگردهای آمریکایی وارد فضای پروازی ایران شدند تا گروگان های خود را آزاد کنند. دو بالگرد با ورود به حریم هوایی ایران دچار نقص فنی می شوند ولی باقی هواپیماها و بالگردها خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی می شود. پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیروها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند. در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و ۴ بالگرد ناتوان از پرواز روی زمین باقی می مانند، نیروهای متجاوز آمریکایی با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات بطور کامل شکست می‌خورد.
https://www.cafetarikh.com/video/49610/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما