۰
plusresetminus
تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، پزشکی و... ایران در عصر قاجاریه، توسعه و پیشرفت آنچنانی نداشته بود و تقریباً با پسرفت زیادی مواجه شد. سلطنت قاجارها که آخرین سابقه حکومت ایلی در ایران بود، در اثنای بازی بزرگ قدرتهای روس و انگلیس مواجه شد. یکی از مکاتب و شاخه های علمی که در این دوره، فراز و نشیب زیادی را تجربه نمود، مکتب پزشکی بود . . .
نقش پزشک مخصوص دربار ناصرالدین شاه در ورود پزشکی مدرن به ایران
کافه تاریخ- کشکول

 

تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، پزشکی و... ایران در عصر قاجاریه، توسعه و پیشرفت آنچنانی نداشته بود و تقریباً با پسرفت زیادی مواجه شد. سلطنت قاجارها که آخرین سابقه حکومت ایلی در ایران بود، در اثنای بازی بزرگ قدرتهای روس و انگلیس مواجه شد. یکی از مکاتب و شاخه های علمی که در این دوره، فراز و نشیب زیادی را تجربه نمود، مکتب پزشکی بود. دوره قاجاریه از لحاظ رشـد مکتـب پزشـکی قـدمی بـه عقب بود و چیزی به انحلال کلی این مکتب علمی باقی نمانده بود. به تعبیر «سیریل الگود»، سلسله ای که تا سال 1925 مـیلادی بر سراسر ایران حکومت کرد و شاهد انتقال طـب جـالینوس و پاستور  ابن سینا به طب هاروی بود. از معاصرین و معتمـدین این دوره،  میرزا حسام الدین مسیح الملک، پزشک ناصرالدین شاه قاجار می باشد. وی ابتدا طب قدیم را در شـیراز آموخـت، آنگـاه در نزد پدرش حاج میرزا محمد حکیم باشی برای ادامه تحصیل به تهـران رفـت و شـروع بـه مطالعـه زبـان فرانسه و کتب طب جدید و تشریح کرد. او را می توان از اولین کسانی در ایران دانست که به طب اروپایی آشنایی داشته است.

منبع:

سیدعلی رضا گلشنی، حمید حاجیان پور و آرمان زرگران، «مکتب پژشکی شیراز از صفویه تا قاجاریه»،  سال چهارم، بهار 1392 شماره یکم، ص 73

 

https://www.cafetarikh.com/news/36255/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما