۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب «ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم شاه»

ساواک سازمانی علیه ملت

به دنبال فرمان شاه و رئیس ساوک، موج دستگیری، اخراج و اعزام به سربازی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور بالا گرفت
ساواک سازمانی علیه ملت
در صفحه 34  این کتاب می خوانیم:

دفتر ویژه اطلاعات در سال 1338 با هماهنگی«شاپور جی» به دستور انگلیسی ها تأسیس شد. حسین فردوست که مورد اعتماد انگلیسی ها و شاه بود، مامور تشکیل دفتر ویژه ی اطلاعات شد و بدین منظور، یک دوره ی آموزشی در لندن توسط MI6 ترتیب داده شد که در آن مباحثی شامل مسائل اطلاعاتی و نیز کمونیسم و اقتصاد ایران برنامه ریزی و ارائه شد.

 

در صفحه 194 می خوانیم:

به دنبال فرمان شاه و رئیس ساوک، موج دستگیری، اخراج و اعزام به سربازی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور بالا گرفت ولی برخلاف این اقدامات پیشگیرانه، با آغاز سال تحصیلی 1349 در دانشگاه ها آن چنان رویدادهایی در اعتراض به سیاست های رژیم صورت گرفت که پیش از آن هرگز سابقه نداشت و تصور آن برای رژیم مشکل بود.

 

در صفحه213 فعالیتهای ساواک را برای کنترل هیئت های عزاداری و مذهبی می خوانیم:

ساواک با تمام تلاشی که در این زمینه به کار برد، نتوانست کاری از پیش ببرد. در بعضی موارد برای جلوگیری از گسترش فعلیت مساجد و مراکز و هیئت های مذهبی، اقدام به تعطیلی آنها می کرد و وعاظ و بانیان مجالس را برای مدتی به زندان می انداخت و یا آنه را به شهری بد آب و هوا تبعید می کرد.

 

https://www.cafetarikh.com/news/20403/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما