۰
plusresetminus
محسن کاظمی با اشاره تاریخ‌سازی‌ها برای موجه‌سازی چهره پهلوی ‌گفت: ‌انقلاب اسلامی ما به دلیل ماهیت آزادی‌بخش خود، دشمنان بسیاری دارد؛ اما ما نباید در برابر این هجمه سنگین تاریخی سکوت اختیار کنیم.
کاظمی:نباید درباره هجمه سنگین تاریخی تطهیر پهلوی سکوت کنیم
، محسن کاظمی درباره تاریخ سازی هایی که از سوی برخی سازمان‌ها و افراد خارج نشین برای موجه سازی چهره پهلوی ها صورت می گیرد، ‌گفت: ‌انقلاب اسلامی ما به دلیل ماهیت آزادی‌بخش خود، دشمنان بسیاری دارد؛ اما ما نباید در برابر این هجمه سنگین تاریخی سکوت اختیار کنیم و لازم است با اسناد و مدارک، تاریخ واقعی این سرزمین را به مردم کشورمان نشان دهیم. دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران تاکید کرد: افراد و گروه هایی که با پیروزی انقلاب از کشور فرار کردند و عرصه سیاسی را باختند، نمی خواهند صحنه تاریخی را هم ببازند؛ به همین خاطر به سمت تاریخ‌سازی روی آوردند.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران بی نظیرترین پدیده قرن بوده است،‌ افزود:‌ تاریخ شفاهی به جامعه این فرصت را می‌دهد که بتواند به عقب برگردد و انقلاب اسلامی ایران را به عنوان بی نظیرترین و منحصر به فردترین پدیده بشناسد. ثبت و ضبط تاریخ این فرصت دوباره را در اختیار جامعه قرار می‌دهد تا با رویکردهای روایی به بررسی انقلاب بپردازیم.

کاظمی با اشاره به اینکه تاریخ شفاهی و خاطره هم مرز و هم خانواده هستند، تصریح کرد:‌ تاریخ شفاهی بر اساس یادها و خاطره‌ها شکل می‌گیرد. فرق اساسی میان این دو مفهوم در این است که در خاطره وضعیت مونولوگ داریم و راوی متکلم وحده است و ذهنش را به هر سمت و سویی می‌برد.

وی اشاره کرد: اما در تاریخ شفاهی فضای دیالوگ داریم و تعامل میان مصاحبه گر و مصاحبه شونده به تاریخ روایتی منتهی می شود که در پرسش های مصاحبه شونده یا در تحقیق ها و پژوهش ها اعتبار و صحت و سقم آن سنجیده می شود. به بیان دیگر، تاریخ شفاهی خاطرات فرآوری شده و اعتبارسنجی شده است.

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/32527/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما