۱
plusresetminus
روز اول عروسی رقاصان و مطربان در‌ بازارها‌ و کوچه‌ها‌ می‌زدند و می‌رقصیدند و از روز دوم به بعد به مدت هفت روز در دربار برای سرگرمی و شادی دولتمردان‌ و ‌‌درباریان‌ فعالیت می‌کردند.
مراسم عروسی درباریان و شاهزادگان زنـد چگونه بود؟

در مـجالس عروسی شاهزادگان زند، ابتدا روز اول بازارها را چراغانی و عطرافشانی می‌کردند و همه مردم از این‌ جشن‌ برخوردار بودند. یک گروه از جمعیت شیراز که در این جشن‌ها نقش بـسزایی داشـتند مطربان و رقاصان بودند. غفاری کـاشانی در مـجلس عروسی ابوالفتح خان پسر بزرگ کریم‌خان می‌نویسد:
«ساقیان خورشید‌ وش‌ به رفتاری‌ خوش، جام ارغوانی را به گردش در ربودند و ماهرویان عشاق کش به اطواری دلکـش در آن مـحفل‌ عیش و شادمانی شورانگیزی آغـاز کـردند».
روز اول عروسی رقاصان و مطربان در‌ بازارها‌ و کوچه‌ها‌ می‌زدند و می‌رقصیدند و از روز دوم به بعد به مدت هفت روز در دربار برای سرگرمی و شادی دولتمردان‌ و ‌‌درباریان‌ فعالیت می‌کردند. کاشانی در مورد مجلس عروسی شاهزاده محمد علی‌خان می‌نویسد:
«مطربان سـازنده‌ و نـغمه‌ پردازان‌ نوازنده و هر کدام با سازه‌های غریبه، قانون نواخوانی و با وصول خفیف در مقام روانی، و شاهدان‌ مسلسل موی و وشاقان زیباروی هر یک به جلوه ی حور و پری سرگرم پایکوبی و با‌ نهایت دلبری مـشغول دسـت‌ افشانی‌ و مـدت هشت روز این جشن‌ها برپا بود»
 
 
منبع: غفارى‌كاشانى‏، قاضى احمد‌ بن‌ مـحمد، (1373)، تـاريخ نگارستان‏، تصحیح مرتضى مدرس گيلانى‏، تهران‏: كتابفروشى حافظ، 1373، ص 369
 
https://www.cafetarikh.com/news/48836/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما