کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طبقه‌ای مابین چادرنشینان و شهریان

6 اسفند 1399 ساعت 21:16

زارع در ایران مطيع محض دولت است و اگر ظلم به منتها درجة شدت نرسد در کمال اطاعت و بردباری می‌سوزد و می‌سازد ولی همین که برگزیدگان دولت صدمة فوق‌العاده‌ای به او رسانند ترك علاقه و زندگانی پدری خود را گفته در طوائف چادرنشین داخل می‌شود.


کافه تاریخ- سبک زندگی

دهقانان در دوره قاجار یکی از طبقات مهم اجتماعی ایران را تشکیل می‌دادند. این طبقه علیرغم آنکه از شغل ثابتی برخوردار بودند؛ وضعیت ثابتی نداشتند و متاثر از نوع رفتار حکومت و عوامل آن، زندگی متفاوتی همچون شهرنشینی یا چادر نشینی داشتند. 
«طبقة دهقانین ایرانی برحسب وضعیت زندگانی و عاداتی که از آن ناشی می‌شود بین چادرنشینان و شهریان قرار دارند. کشاورزان چنانچه مسلمان باشند از مزایایی که اهم آن در معرض فروش واقع نشدن است استفاده می‌کنند و این رجحان به حكم قرآن واجب‌الاطاعه است. زارع در ایران مطيع محض دولت است و اگر ظلم به منتها درجة شدت نرسد در کمال اطاعت و بردباری می‌سوزد و می‌سازد ولی همین که برگزیدگان دولت صدمة فوق‌العاده‌ای به او رسانند ترك علاقه و زندگانی پدری خود را گفته در طوائف چادرنشین داخل می‌شود معهذا همینکه آتیه زندگانی خود را مشمشع ببند دوباره زندگانی خود را از سر گرفته با کمال جهد و کوشش بکار خود مشغول می‌شود و اگر در امر تجارت مواجه با زحمتی نشود به آسانی خود را مستطیع می‌سازد ولی ترك محل و مملکت خودرا نمی‌گوید و سرمایه خود را در بلاد مختلفه خرج نمی‌کند بلکه بر مصارف معيشت خود می‌افزاید بدین معنی که به تزئین خانه خود پرداخته عیال جدیدی می‌گیرد و بندگان جدید می‌خرد و بعباره أخرى تجمل و تفریحی را که دیگران در شهرها می‌جویند او در مزارع خود احداث می‌کند و بدین جهت است که اغلب در دیه‌های متوسط ایران خانه‌های بسیار قشنگ عالی دیده می‌شود که تمام وسائل و موجبات آسایش در آن مهیاست.»


منبع:پیرآمده ژوبر، مسافرت به ارمنستان و ایران، ترجمه محمود هدایت، تهران، شرکت چاپخانه تابان، 1322، ص 138 

 


کد مطلب: 48232

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48232/طبقه-ای-مابین-چادرنشینان-شهریان

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com