کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر وابستگی شاه به غرب در نارضایتی مردم

2 شهريور 1400 ساعت 13:19

وابستگی روزافزون شاه به غرب برای اجرای برنامه‌های خیالاتی مدرن‌سازی و صنعتی کردن کشور، نقش عمده‌ای در برانگیختن مردم داشت.



موضوع وابستگی شاه به غرب، یکی از علل نارضایتی مردم از او در کنار سایر دلایل سیاسی و اقتصادی بود. گرچه شاه برنامه‌های اصلاحی و اقتصادی زیادی را تدوین نموده بود؛ اما بسیاری از آن برنامه‌ها متأثر از وابستگی او به غرب و متناسب با منافع ملی آمریکا بود.
«شاه باید می‌فهمید که دلیل قیام گسترده مردم علیه او، فقط ناشی از بی‌قانونی و ظلم و فساد رژیم نبود؛ بلکه وابستگی روزافزون شاه به غرب برای اجرای برنامه‌های خیالاتی مدرن‌سازی و صنعتی کردن کشور، نقش عمده‌ای در برانگیختن مردم داشته است. همین برنامه‌ها بود که منجربه حضور تعداد کثیری مستشار آمریکایی در سراسر کشور - بخصوص در ارتش - شد و مردم را چنان به خشم آورد که همه به ویژه محافل دانشجویی، شاه را (عروسك آمریکا) و تأمین کننده منافع غرب دانستند و به همین جهت بود که آیت‌الله خمینی - به عنوان سرسخت‌ترین مخالف شاه - چون همواره بر استقلال کشور و قطع نفوذ خارجیها تاکید می‌کرد، مورد توجه فراوان کلیه طبقات - اعم از مردم عادی و تحصیل‌کرده - قرار گرفت و حتی توانست تمام گروه‌های مخالف رژیم را با خط مشی‌های سیاسی گونا‌گون به سمت خود جلب کند.»



منبع: مینو صمیمی، پشت پرده تخت طاووس، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران، انتشارات اطلاعات، 1368، ص 239
 


کد مطلب: 48496

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48496/تاثیر-وابستگی-شاه-غرب-نارضایتی-مردم

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com