۳
plusresetminus
وابستگی روزافزون شاه به غرب برای اجرای برنامه‌های خیالاتی مدرن‌سازی و صنعتی کردن کشور، نقش عمده‌ای در برانگیختن مردم داشت.
تاثیر وابستگی شاه به غرب در نارضایتی مردم

موضوع وابستگی شاه به غرب، یکی از علل نارضایتی مردم از او در کنار سایر دلایل سیاسی و اقتصادی بود. گرچه شاه برنامه‌های اصلاحی و اقتصادی زیادی را تدوین نموده بود؛ اما بسیاری از آن برنامه‌ها متأثر از وابستگی او به غرب و متناسب با منافع ملی آمریکا بود.
«شاه باید می‌فهمید که دلیل قیام گسترده مردم علیه او، فقط ناشی از بی‌قانونی و ظلم و فساد رژیم نبود؛ بلکه وابستگی روزافزون شاه به غرب برای اجرای برنامه‌های خیالاتی مدرن‌سازی و صنعتی کردن کشور، نقش عمده‌ای در برانگیختن مردم داشته است. همین برنامه‌ها بود که منجربه حضور تعداد کثیری مستشار آمریکایی در سراسر کشور - بخصوص در ارتش - شد و مردم را چنان به خشم آورد که همه به ویژه محافل دانشجویی، شاه را (عروسك آمریکا) و تأمین کننده منافع غرب دانستند و به همین جهت بود که آیت‌الله خمینی - به عنوان سرسخت‌ترین مخالف شاه - چون همواره بر استقلال کشور و قطع نفوذ خارجیها تاکید می‌کرد، مورد توجه فراوان کلیه طبقات - اعم از مردم عادی و تحصیل‌کرده - قرار گرفت و حتی توانست تمام گروه‌های مخالف رژیم را با خط مشی‌های سیاسی گونا‌گون به سمت خود جلب کند.»



منبع: مینو صمیمی، پشت پرده تخت طاووس، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران، انتشارات اطلاعات، 1368، ص 239
 
https://www.cafetarikh.com/news/48496/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما