کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشت پرده حمایت شاه از اصلاحات ارضی

1 مهر 1401 ساعت 12:47

شاه خود بزرگترین مالک در ایران است. او به اصلاحات ارضی از جنبه منافع شخصی نگاه می کرد. پشتیبانی از این طرح تا آن حد بود که برای او اعتبار و محبوبیت فراهم سازد. همچنین نفوذ و قدرت مالکان بزرگ، که آنان را رقیب خود می پنداشت، تضعیف گردد



حسن ارسنجانی وزیر کشاورزی و عامل اصلی برنامه اصلاحات ارضی در ایران و بعدها سفیر ایران در ایتالیا بود. وی سخنانی صریح درباره اهداف این برنامه دولت که از سوی واشنگتن به سلسله پهلوی دیکته شده بود، سخن می گوید و مطرح می کند که روسیه و محمدرضا شاه پهلوی چندان با این برنامه موافق نبودند.
ارسنجانی در شناسایی چهره واقعی محمدرضا پهلوی و خواست و هدف او در رفورم اجتماعی، تبحر خاصی دارد؛ وی در گفتگو با جیمز بیل، چنین اظهار نظر می کند:
«شاه خود بزرگترین مالک در ایران است. او به اصلاحات ارضی از جنبه منافع شخصی نگاه می کرد. پشتیبانی از این طرح تا آن حد بود که برای او اعتبار و محبوبیت فراهم سازد. همچنین نفوذ و قدرت مالکان بزرگ، که آنان را رقیب خود می پنداشت، تضعیف گردد.»
به گفته جیمزبیل شاه از شهرت و محبوبیتی که وزیر کشاوری او در جامعه کسب کرده بود خشمگین بود و انتظار می کشید تا به موقع، آن مرد کوتاه قد، فعال و نامجو را که همچنان شهرت و نفوذش فزونی می یافت، از کار برکنار کند.
ارسنجانی پس از سقوط دولت امینی به مدت 8 ماه با اسد الله علم همکاری کرد، ولی در اسفند 1341 از کار برکنار شد و برنامه اصلاحات ارضی نیز همانطور که پیش بینی کرده بود، تغییر ماهیت داد.


منبع: غلامرضا نجاتی، تاریخ 25 ساله سیاسی ایران، ص 152.


کد مطلب: 48933

آدرس مطلب :
https://www.cafetarikh.com/news/48933/پشت-پرده-حمایت-شاه-اصلاحات-ارضی

کافه تاریخ
  https://www.cafetarikh.com