۱
plusresetminus
شاه خود بزرگترین مالک در ایران است. او به اصلاحات ارضی از جنبه منافع شخصی نگاه می کرد. پشتیبانی از این طرح تا آن حد بود که برای او اعتبار و محبوبیت فراهم سازد. همچنین نفوذ و قدرت مالکان بزرگ، که آنان را رقیب خود می پنداشت، تضعیف گردد
پشت پرده حمایت شاه از اصلاحات ارضی

حسن ارسنجانی وزیر کشاورزی و عامل اصلی برنامه اصلاحات ارضی در ایران و بعدها سفیر ایران در ایتالیا بود. وی سخنانی صریح درباره اهداف این برنامه دولت که از سوی واشنگتن به سلسله پهلوی دیکته شده بود، سخن می گوید و مطرح می کند که روسیه و محمدرضا شاه پهلوی چندان با این برنامه موافق نبودند.
ارسنجانی در شناسایی چهره واقعی محمدرضا پهلوی و خواست و هدف او در رفورم اجتماعی، تبحر خاصی دارد؛ وی در گفتگو با جیمز بیل، چنین اظهار نظر می کند:
«شاه خود بزرگترین مالک در ایران است. او به اصلاحات ارضی از جنبه منافع شخصی نگاه می کرد. پشتیبانی از این طرح تا آن حد بود که برای او اعتبار و محبوبیت فراهم سازد. همچنین نفوذ و قدرت مالکان بزرگ، که آنان را رقیب خود می پنداشت، تضعیف گردد.»
به گفته جیمزبیل شاه از شهرت و محبوبیتی که وزیر کشاوری او در جامعه کسب کرده بود خشمگین بود و انتظار می کشید تا به موقع، آن مرد کوتاه قد، فعال و نامجو را که همچنان شهرت و نفوذش فزونی می یافت، از کار برکنار کند.
ارسنجانی پس از سقوط دولت امینی به مدت 8 ماه با اسد الله علم همکاری کرد، ولی در اسفند 1341 از کار برکنار شد و برنامه اصلاحات ارضی نیز همانطور که پیش بینی کرده بود، تغییر ماهیت داد.


منبع: غلامرضا نجاتی، تاریخ 25 ساله سیاسی ایران، ص 152.
https://www.cafetarikh.com/news/48933/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما