۱
plusresetminus
به قدرت رسیدن و پادشاهی رضاخان و حرکت او از رضاخانی به رضاشاهی پر از حیله و نیزنگ بود. اول از همه اینکه نیروهای مورد نظرشان را که موافق سلطنت رضاخان بودند، به نمایندگی مجلس انتخاب کردند. به عبارتی با تقلب آنان را وارد مجلس کردند. بدین ترتیب تعداد مخالفان بسیار بسیار بیشتر از مخالفین بود. اما برای اینکه باز هم مخالفین نتوانند تاثیرگذار باشند، با حیله حرفهای متناقص به زبان می آوردند . . .
حربه های کثیف نمایندگان طرفدار رضاخان برای تغییر سلطنت
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

به قدرت رسیدن و پادشاهی رضاخان و حرکت او از رضاخانی به رضاشاهی پر از حیله و نیرنگ بود. اول از همه اینکه نیروهای مورد نظرشان را که موافق سلطنت رضاخان بودند، به نمایندگی مجلس انتخاب کردند. به عبارتی با تقلب آنان را وارد مجلس کردند. بدین ترتیب تعداد مخالفان بسیار بسیار بیشتر از مخالفین بود. اما برای اینکه باز هم مخالفین نتوانند تاثیرگذار باشند، با حیله حرفهای متناقص به زبان می آوردند؛ برای اینکه آنگونه نشان دهد که حتی با رای نمایندگان هنوز سلطنت رضاخان مسجل نیست:

«دکتر مصدق.... نخستین نماینده ای بود که آشکارا گفت با انتخاب رضاخان به پادشاهی مخالف است. داور خواستار تغییر ماده های مربوطه­ ی قانون اساسی، یعنی خواستار خلع قاجاریه شد. در عین حال او می کوشید این نکته را که پادشاهی رضاخان مسجل است، رد کند: «اولا، من نمی دانم، چطور در این پیشنهاد چنین مسئله ای دیده اید. کجا نوشته شده است که آقای پهلوی باید پادشاه شود؟ آخر، در اینجا چنین چیزی نیست. مسئله را باید مجلس موسسان  حل کند.» اما، اندکی بعد، هنگامی که نمایندگان را به طرفداری از ماده ی واحده دعوت می کرد، آشکارا گفت : «وقتی که آقای پهلوی پادشاه شوند؛ و بدیهی است که خواهند شد...» دولت آبادی و دیگر نمایندگانی که پس از داور سخن گفتند به ستایش از رضاخان لب گشودند و خواستار تصویب لایحه شدند. به طرفداری از لایحه هشتاد نماینده و به مخالفت با آن پنج نماینده رای دادند.»
 
https://www.cafetarikh.com/news/36100/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما