۰
plusresetminus
روزنامه خاطرات عین السلطنه یکی از منابع مربوط به سالهای حکومت ناصرالدین شاه قاجار است. نویسنده خاطرات در بخشی از جلد اول کتاب روزنامه خاطرات درباره قدرت هضم عجیب معده ناصرالدین شاه با بیانی جالب می نویسد . . .
روایت بسیار جالب «حکیم طولوزان» از «معده آهنی» ناصرالدین شاه
کافه تاریخ- کشکول

 

روزنامه خاطرات عین السلطنه یکی از منابع مربوط به سالهای حکومت ناصرالدین شاه قاجار است. نویسنده خاطرات در بخشی از جلد اول کتاب روزنامه خاطرات درباره قدرت هضم عجیب معده ناصرالدین شاه با بیانی جالب می نویسد:

«بنیه و مزاج شاه را هیچ کس در روی کره زمین نداشت. چنانچه حضور داشتم که حکیم باشی طولوزان فرانسوی که مدت سی و هفت سال شمسی است در رکاب مبارک است و یکی از محارم وجود مسعود بود به صدراعظم عرض می کرد در روی کره زمین اگر دو معده صحیح باشد اول معده شاه است. من یقین دارم اگر آهن و سرب بخورند همین قدر که به معده داخل شود فوراً آب شده و هضم می شود. دفعه دیگر می گفت که کوه ها زیر و زبر شده، جنگلها کم و زیاد شده، معادن دنیا آشکار و پنهان شده، انقلابات بیشمار در این مدت روی داده، چیزی که فرق نکرده و توفیر نخواهد کرد مزاج و معده شاه است که روز به روز بهتر می شود و همچو این معهده در ربع مسکون دیده نشده است.»

 

منبع: روزنامه خاطرات عین السلطنه، جلد اول، به کوشش مسعود سالور و ایرج افشار، ص 945

 

https://www.cafetarikh.com/news/36345/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما