۴
plusresetminus
ثروت یک مملکت را به غارت بردید، املاک و اموال و نوامیس مردم از دست این خانواده سی سال است در امان نبوده، حالا هم مثل دزدها و بدکارها از تاریکی شب برای کودتا استفاده میکنید و برای استراحت به کلاردشت تشریف میبرید؟
مثل دزدها از تاریکی شب برای کودتا استفاده میکنید!

با نخست‌وزير شدن مصدق به سال 1330، فاطمي وارد عرصه مديريت سياسي هم شد. اولين مسئوليت وي در کابينه دکتر مصدق سمت معاونت سياسي و پارلماني بود. قيام سي تير که نقطه‌عطف کابينه مصدق به سمت آتشين مزاجي بود. فاطمي مهم‌ترين منصب دولتي يعني وزارت خارجه را به عهده گرفت. و اولين عملش که سرو صداي بسياري به پا کرد قطع رابطه با بريتانياي کبير بود. وي از اين زمان همدوش با مصدق در امور بين‌المللي و قلم تندش در روزنامه‌اش تا روزهاي آخر باقي ماند. وی در فاصله بین کودتای 25 تا 28 مرداد در روزنامه باختر امروز مطالب تندی در انتقاد از شیوه حکومت پهلویها در ایران نوشت:
«من از محمدرضا شاه پهلوی هرگز انتظار آن را ندارم که این شجاعت و شهامت خودش را در برابر بیگانگان بکار ببرد، من حتی به قدر سلطان مراکش و بیک تونس هم از او حمایت از حقوق ملت را نمیخواهم ولی اعتراف میکنم که تا این درجه او را حقیر و کوچک فکر و ضعیفا لعقل نمی شمردم که شبیخون بر مبارزات و جهاد ملت خود بزند و تمام محصول فداکاریها و جانفشانیهای مردم محروم و بینوای کشور را قربانی هوسبازی و لاس زدن با اجانب کند. یکی نیست از او بپرسد دیگر شما و فامیل شما از این یک مشت پا برهنه و لختی که بیست سال پدرت آنها را به نفت جنوب زیر نظر مستقیم خویش فروخت و برای چهل سال بعد از خود نیز قرارداد 1933  را باقی گذاشته چه میخواهید؟ ثروت یک مملکت را به غارت بردید، املاک و اموال و نوامیس مردم از دست این خانواده سی سال است در امان نبوده، حالا هم مثل دزدها و بدکارها از تاریکی شب برای کودتا استفاده میکنید و برای استراحت به کلاردشت تشریف میبرید؟ آمدن هژیر و ساعد و رزم آرا محصول همین مسافرتهای کلاردشت و مشاوره با عوامل مستقیم اجنبی بود. این کودتای مسخره دیشب نیز بدون شک از آنجا سر چشمه گرفته است. پدر شما یک مرتبه به دستیاری کلنل انگلیسی، به روی هموطنان خود شمشیر کشید و عاقبت در منتهای نکبت در گوشه ای چشم بر هم گذاشت.»


منبع:ایران بین دو کودتا، به کوشش امیر قربانی، بی جا، بی نا، بی تا
 
https://www.cafetarikh.com/news/48778/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما