۰
plusresetminus
دکتر نصر به دلیل توجه خاصش به تئوری پردازی در زمینه احیای فرهنگ اسلامی و ایرانی، درست زمانی که دستگاه پهلوی هم به نوعی احیای میراث ملی روی آورده و ایرانی گری را مبنای کارش قرار داده بود، مورد توجه دستگاه روشنفکری فرح قرار گرفت.
چرا دکتر نصر مورد توجه فرح قرار گرفت؟

دکتر نصر یکی از پیشگامان نحله فکری با گرایشات دینی- فرهنگی در زمان حکومت پهلوی بود. وی موسس سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و فلسفی زیادی نیز بود. با این حال دکتر نصر از جمله افرادی بود که مورد توجه فرح و دستگاه پهلوی نیز قرار گرفت. این موضوع دلایل خاصی داشت:

«دکتر نصر با تکیه بر دانش و بینش خود و نیز تلاش‌های فرهنگی - دانشگاهی دست به ایجاد نحله‌ای فلسفی - دینی زد که آثار خاص خود را به لحاظ فرهنگی در ایران اسلامی بر جای گذاشت. وی به دلیل توجه خاصش به تئوری پردازی در زمینه احیای فرهنگ اسلامی و ایرانی، درست زمانی که دستگاه پهلوی هم به نوعی احیای میراث ملی روی آورده و ایرانی گری را مبنای کارش قرار داده بود، مورد توجه دستگاه روشنفکری فرح قرار گرفت که از سال‌ها پیش با تشکیل بنیاد فرهنگ ایران و مؤسسات دیگر در این زمینه فعال بود. این توجه در نهایت به کشاندن نصر به ریاست دفتر مخصوص فرح منجر شد و پس از آن که هوشنگ نهاوندی در کابینة شریف امامی به عنوان وزیر علوم و آموزش عالی منصوب شد، دکتر نصر جای او را گرفت. می‌نو صمیمی که این زمان دردفتر فرح بود، می‌‌نویسد: انتصاب دکتر نصر به این سمت، البته جز ضرورت چرخش تشکیلات تحت سرپرستی ملکه به طرف فرهنگ اسلامی تعبیر دیگری نداشت؛ ولی چنین اقدامی در آن مقطع فقط نوعی ظاهربازی تلقی می‌‌شد و طبعاً دکتر نصر نیز با پذیرش مسئولیت ریاست بر دفتر مخصوص ملکه، مقام و حیثیت علمی خود را به باد داد.»


منبع: سقوط: مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی‌‌، 1384، ص 226
https://www.cafetarikh.com/news/49443/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما