۲
plusresetminus
گزارش‌هایی از سال‌های پایانی حکومت رضاشاه در دست است که نشان می‌دهد در این سال‌ها دلاری برای خرید کالا از آمریکا وجود نداشت.
وضعیت دلار در سال‌های پایانی حکومت رضاشاه

گزارش‌هایی از سال‌های پایانی حکومت رضاشاه در دست است که نشان می‌دهد در این سال‌ها دلاری برای خرید کالا از آمریکا وجود نداشت. این در حالیست که برخی از منابع همواره مدعی هستند که ارز خارجی دولت در این سال‌ها به دلیل افزایش صادرات در وضعیت مطلوبی قرار داشت. امبرشتس از کارمندان کنسولگری آمریکا در گزارش خود به این موضوع پرداخته است:

«امبرشتس از نبود دلار برای خرید کالا از ایالات متحده خبر می‌‌دهد: در حال حاضر عملاً تنها صادرکننده و واردکننده دولت است و امور تجاری باید از طریق اداره اقتصادِ وزارت مالیه انجام شود. تجارت خارجی نیز تا جایی که دولت ذینفع است به خوبی در بخشنامه‌ای که وزارت مالیه برای سایر وزارتخانه‌ها صادر کرده، خلاصه شده است؛ بدین مضمون که هر گونه سفارش کالای ادارات دولتی به هر مبلغ باید از آلمان صورت بگیرد. هیچ دلاری برای خرید از ایالات متحده موجود نیست. سفارش خرید کالا از ایالات متحده فقط پس از تأیید اداره اقتصاد ممکن است؛ بدین معنا که فقط کالایی از ایالات متحده قابل سفارش است که خرید آن از کشورهای دیگر امکان‌پذیر نباشد. من به چشم خودم این بخشنامه را رؤیت کرده‌ام.»


منبع: محمدقلی مجد، رضاشاه و بریتانیا بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، مترجم مصطفی امیری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی، 1389، ص 462
https://www.cafetarikh.com/news/49562/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما