۱
plusresetminus
خریدهای نظامی، دو پیامد عمده برای ایران دارد. در عرصه فنی، ارتش شاهنشاهی رابطه‌ای ارگانیکی با فن‌آوری نظامی ایالات متحده برقرار می‌سازد. دومین پیامد حرکت‌های نظامی ایران ادغام ارتش ایران در استراتژی جهانی ایالات متحده است.
پیامدهای خریدهای نظامی برای ایران

بعد از طرح دکترین نیکسون، ایران به پایه نظامی در اجرای این طرح تبدیل می‌شود. به عبارتی بر اساس این طرح قرار شد تا امنیت منطقه خاورمیانه به واسطه ایران تامین شود. این موضوع باعث شد تا شاه سیاست خریدهای نظامی را از سر بگیرد. افزایش خریدهای نظامی دو پیامد عمده برای ایران داشت:
«حرکت‌های نظامی هزینه‌ای سنگین بر اقتصاد ایران تحمیل می‌نماید. خریدهای نظامی، دو پیامد عمده برای ایران دارد. در عرصه فنی، ارتش شاهنشاهی رابطه‌ای ارگانیکی با فن‌آوری نظامی ایالات متحده برقرار می‌سازد. به بیانی دیگر ایران به تأمین کنندگان تسلیحات خویش وابسته است. ارتش برای آن که بتواند نیرویی پویا باشد نیازمند خدمات تکنسین‌ها و متخصصان خارجی در زمینه‌های مختلف به ویژه هوانوردی است. تأمین قطعات یدکی خدمات پشتیبانی و نگهداری آموزش ..... حوزه‌هایی هستند که ضرورت حضور نیروهای خارجی در آن امری گریزناپذیر است. با توجه به این مهم است که در گزارش کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره ارزیابی وضعیت نظامی ایران آمده است که به سختی می‌توان امیدوار بود که ایران تا پنج یا ده سال آینده بتواند جنگی را به کمک سلاح‌های پیچیده خود، به تنهایی و بدون حمایت ایالات متحده هدایت نماید. دومین پیامد حرکت‌های نظامی ایران ادغام ارتش ایران در استراتژی جهانی ایالات متحده است. ایران به ابزاری عملیاتی و آماده برای به خدمت گرفته شدن در راه حفظ اصول استراتژیکی آمریکا در می‌آید.»


منبع: حمیدرضا ملک‌محمدی، از توسعه لرزان تا سقوط شتابان: توسعه اقتصادی، نظامی و بی‌ثباتی سیاسی رژیم پهلوی دوم (1347- 1357)، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1381، ص 190
https://www.cafetarikh.com/news/49594/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما