۰
plusresetminus
امروزه نیز مسلمانان و شیعیان جهان با تاثیرپذیری از قیام آن امام همام در برابر قدرت های جور ایستاده اند. در روزهای محرم و به طور ویژه عاشورای حسینی، شیعیان مظلوم یمن، بحرین، پاکستان، افغانستان و ... در عزاداری ها و سوگواری های حسینی خود به اعتراض در برابر حکومت های غاصب خود و ابرقدرت ها پرداختند. در مقابل مخالفین تشیع نیز از تاثیرپذیری مردم از حادثه کربلا مطلع هستند.
مقاله/ عاشورا شاه بیت هراس جندالشیطان از مکتب شیعه
عاشورا نقطه عطف محرم برای جامعه شیعه است. حوادث روز عاشورا در  افغانستان، عراق و پاکستان نشان می دهد که عاشورا در نگاه مخالفین تشیع نیز دارای اهمیت است. چرا که  آنان به خوبی به اهمیت و وزنه عاشورا در آموزه های سیاسی تشیع واقفند و حاضر به پذیرش حضور پر رنگ مردم در این روز نیستند.

قیام امام حسین(ع) مظهر ایستادگی «حق» در برابر «باطل» بود. حرکت امام حسین(ع) برخواسته از ذات تشیع است که در آن آرمان که ساختن یک جامعه ایده ال مبتنی بر باورها و اعتقادات شیعه  است، بر پذیرش و یا سکوت در برابر حکومت جور غالب می باشد. این قیام نشان داد که این باور که حکومت جور تقدیر الهی است و به مثابه حکم خدا خدشه ناپذیر می باشد، باوری پوشالین است.

قیام امام حسین(ع) از آن جهت که از ذات تشیع برخواسته ، برای همیشه ماندگار است. بررسی و تحقیق درباره این قیام به خوبی این باور مارکسیستی را که «مذهب افیون توده هاست» به چالش می کشد. مثال بارز آن، این که مذهب در انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 نقش عمده و اصلی را دارا بود. همچنان که در قیام مردم ایران بر علیه ر‍ژیم پهلوی، تظاهرات ماه محرم، تاثیر بسزایی در ساقط شدن رژ‍یم شاه داشت.

امروزه نیز مسلمانان و شیعیان جهان با تاثیرپذیری از قیام آن امام همام در برابر قدرت های جور ایستاده اند. در  روزهای محرم و به طور ویژه عاشورای حسینی، شیعیان مظلوم یمن، بحرین، پاکستان، افغانستان و ... در  عزاداری ها و سوگواری های حسینی خود به اعتراض در برابر حکومت های غاصب  خود و یا ابرقدرت هایی که در منطقه حضور دارند، پرداختند. در مقابل مخالفین تشیع نیز از تاثیرپذیری مردم از حادثه کربلا مطلع هستند. بر همین اساس است که تمام تلاش خود را جهت جلوگیری از گسترش باورها و آموزه های سیاسی تشیع -که مرکز ثقل آن اعتراض بر علیه حکومت جور  است- می کنند. عمده ترس دشمنان تشیع  احتمال  ایجاد و گسترش جنبش ها و قیام هایی است که بر باورهای شیعه مبتنی باشد و سرانجام بتواند قدرت سیاسی را در این کشورها بدست آورد. به خاک و خون کشیدن سوگواری شیعیان در عراق، افغانستان و پاکستان را در همین چارچوب می توان تحلیل نمود. بخصوص که مخالفین تشیع به خوبی می دانند که اعتقاد و باور، بیش از سلاح می تواند برای حضور ابرقدرت ها در منطقه و یا حاکمین کنونی این کشورها مخرب باشد. تلاش در جهت به خون کشیدن شیعیان عزادار در عراق نیز در جهت بی ثبات نمودن حکومت اکثریت شیعه در این کشور است.

سخنان روز عاشورای سید حسن نصرالله در جمع عزاداران حسینی شیعه در لبنان بیانگر اهمیت عاشورا در جامعه امروز شیعیان است. سخنرانی سید حسن نصرالله که صراحتا بر الگوپذیری از فرهنگ مقاومت کربلا تاکید داشت، نشان دهنده ادامه حرکت امام حسین(ع) در رویارویی با جبهه باطل است. رویارویی ای که اگرچه خردمندانه و مبتنی بر تعقل صورت می گیرد، لیکن ایثار و شهادت در آن از اهمیتی وافری برخوردار است. مسئله ای که دشمنان تشیع و آنان که به کشتار بی رحمانه مردم دست می زنند از درک آن عاجز و غافلند. اینان حتی به اندیشمندان و متفکرین نام آور غربی نیز گوش فرا نمی دهند. آنچنان که فرانسیس  فوکویاما، اندیشمند نئو محافظه کار آمریکایی به صراحت شیعه را به پرنده ای تشبیه می کند که دو بال دارد. یک بال سبز که همان انتظار و مهدویت است و یک بال سرخ که همان شهادطلبی است. از نظر فوکویاما بال سرخ شیعه ریشه در کربلا و قیام امام حسین دارد و شیعه را فناناپذیر نموده است]1[. بنا بر این اگرچه مخالفین تشیع در منطقه، در روز عاشورا تلاش نمودند که با کشتار مردم بی گناه، ضمن ایجاد رعب و وحشت، آنان را از حضور در عزاداری و سوگواری منصرف نمایند، اما غافل از آن بودند که با این عمل خود، بال سرخ تشیع را سرخ تر از پیش نمودند.

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/20239/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما