۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب «درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران»

تاریخچه مطالعات بدن در ایران

مطالعات فرهنگی بدن به شرح، تحلیل و گاه مقایسه کنش‌های جسمانی در متن فرهنگی و اجتماعی آن می‌پردازد و رفتارهای بدنی را علاوه بر وجه زیستی و عینی آن، سازه‌ای زبانی، گفتمانی، تاریخی و البته اجتماعی و فرهنگی می‌داند.
تاریخچه مطالعات بدن در ایران
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:

«حوزه مطالعات بدن که تا‌کنون، در سلسله‌مراتب سنت‌ها و شاخه‌های علوم اجتماعی و به‌ویژه جامعه‌شناسی کم‌اهمیت، حاشیه‌ای و تا اندازه‌ای کم‌منزلت بود، در چند دهه اخیر به حوزه‌ای پویا، پراهمیت و جذاب برای طیف روزافزونی از محققان در سنت‌های جامعه‌شناسی غربی و غیرغربی تبدیل شده است. آنچه جاذبه و اهمیت این توجه را بیشتر برجسته می‌سازد، فضای بین‌رشته‌ای مطالعات بدن و دستورکارهای متنوع آن است. شاید سنت فرهنگی مطالعات این قلمرو را، که در چند دهه اخیر با مطالعات تاریخی نیز پیوند یافته و در قالب سنت مستقل تاریخ فرهنگی بدن، آثار و مطالعات زیادی پدید آورده است، بتوان از جمله پررونق‌ترین رویکردهای مطالعاتی در این حوزه دانست.»

 

در بخشی دیگر می خوانیم:

مطالعات فرهنگی بدن به شرح، تحلیل و گاه مقایسه کنش‌های جسمانی در متن فرهنگی و اجتماعی آن می‌پردازد و رفتارهای بدنی را علاوه بر وجه زیستی و عینی آن، سازه‌ای زبانی، گفتمانی، تاریخی و البته اجتماعی و فرهنگی می‌داند. این مطالعات دربر گیرنده طیف وسیعی از موضوعات مطالعاتی است که از آن جمله می‌توان به بهداشت، آداب و منش‌های رفتاری، روابط جنسی، بیماری و مرگ، مد و زیبایی، مکان و فضا، پوشش و تزیین بدن، ارتباطات غیر کلامی و رابطه میان بدن و نیروهای ماوراءالطبیعه اشاره کرد. 

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/20247/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما