۰
plusresetminus
این حادثه یکی از بزرگترین رسوایی‌های نظامی و سیاسی کاخ سفید در برابر انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود. در پی‌شکست قطعی عملیات واشنگتن درطبس و بازگشت باقیمانده هواپیماهای آمریکایی، یکی ‌از بالگردهای برجای مانده در طبس که حاوی مدارکی در مورد جزئیات عملیات بود، به طرز مشکوکی بمباران شد. در این بمباران "محمد منتظرقائم" فرمانده سپاه پاسداران یزد به شهادت رسید.
کتابشناسی شکست آمریکایی‌ها در صحرای طبس
پنجم اردیبهشت، بیست و نهمین سالروز نفوذ آمریکایی‌ها به ایران از صحرای طبس (1359) و شکست آن‌هاست. این حادثه یکی از بزرگترین رسوایی‌های نظامی و سیاسی کاخ سفید در برابر انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود. به همین مناسبت "ایبنا" مروری دارد بر مهم‌ترین کتاب‌هایی که تاکنون درباره این حادثه منتشر شده‌اند.

 نیروهای آمریکایی در عملیاتی موسوم به "دلتا" در صحرای طبس پیاده شدند. در میان این نیروها افسران حکومت پهلوی و افراد وابسته به ساواک نیز حاضر بودند. قرار بود آن‌ها از طبس با بالگرد به سوی تهران حرکت کرده و در ورزشگاه شهید شیرودی (امجدیه) فرود آیند و با لباس مبدل به سفارت آمریکا در تهران حمله و گروگان‌های خود را آزاد کنند. طبق این نقشه آن‌ها پس از پایان فعالیت‌شان قصد داشتند به طبس رفته و از آنجا با هواپیماهای نظامی از ایران خارج شوند.

نیروهای آمریکایی برای انجام این عملیات در "فورت برگ" آمریکا آموزش نظامی دیده و در فرودگاه "کارولینای شمالی" انجام آن را تمرین کردند.

عرشه ناو هواپیمابر آمریکا در دریای عمان از مراکز عمده برخاستن هواپیماها و بالگردهای مهاجم آمریکا برای فرود در منطقه طبس بود. ناو هواپیمابر "نیمیتس" چهار ماه پیش از این حمله، در دی ماه سال ‪ ۱۳۵۸و در چارچوب نیروهای موسوم به واکنش سریع وارد خلیج فارس شده بود. حمله نظامی آمریکا به طبس دو هفته پس از آن صورت گرفت که دولت این کشور در اقدامی یک جانبه روابط کشورش را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.

نیروهای آمریکایی به وسیله هشت بالگرد و سه هواپیمای باربری هرکولس پس از استقرار در طبس و قبل از حرکت به تهران دچار حوادث مختلفی شدند و از ادامه ماموریت بازماندند. این حوادث مصداقی از امدادهای غیبی الهی برای انقلاب اسلامی مردم ایران بود.

در پی‌حادثه صحرای طبس و فرار نیروهای نظامی آمریکا، کارتر رییس جمهور وقت این کشور شکست این عملیات مداخله‌جویانه را اعلام کرد. پس از این مداخله، مطالب بسیاری در خارج از کشور انتشار یافتند و اهداف پشت پرده آمریکا دراین حمله ناموفق و همچنین ابعاد رسوایی کاخ سفید را بر ملا کردند.

این حادثه یکی از بزرگترین رسوایی‌های نظامی و سیاسی کاخ سفید در برابر انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود. در پی‌شکست قطعی عملیات واشنگتن درطبس و بازگشت باقیمانده هواپیماهای آمریکایی، یکی ‌از بالگردهای برجای مانده در طبس که حاوی مدارکی در مورد جزئیات عملیات بود، به طرز مشکوکی بمباران شد. در این بمباران "محمد منتظرقائم" فرمانده سپاه پاسداران یزد به شهادت رسید.

مهم‌ترین‌ کتاب‌هایی که تاکنون درباره ماجرای صحرای طبس منتشر شده‌اند، عبارتند از: 
ـ واق‍ع‍ه‌ طب‍س‌ و الام‍دادات‌ ال‍غ‍ی‍ب‍ی‍ه‌ / وزاره‌ الارش‍اد اس‍لام‍ی‌، دائ‍ره‌ ال‍ت‍خ‍طی‍ط و ال‍ت‍ن‍س‍ی‍ق‌ لاع‍لام‌ ال‍خ‍ارج‍ی‌ / 1363 (به زبان عربی).


ـ نیروی دلتا از پلی‌می تا طبس / چ‍ارل‍ی‌ ب‍ک‍وی‍ث‌ و دون‍ال‍د ن‍اک‍س‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ رض‍ا ف‍اض‍ل‌ زرن‍دی‌ / امیرکبیر / 1365.


ـ حادثه طبس / چارلی بکوبث؛ ترجمه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم / جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی (قم) / 1367.


ـ طبس، مصداقی بر سوره فیل(نگرشی بر ماجرای فیل) / ترجمه و تنظیم دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی‌(ره) / مرکز نشر اسناد لانه جاسوسی / 1370.


ـ انقلاب و تنازع بقا / عمادالدین باقی / م‍وس‍س‍ه‌ ت‍ن‍ظی‍م‌ و ن‍ش‍ر آث‍ار ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره) / ۱۳۷۸.


ـ خال خالی و طوفان شن / محمد انجم شعاع / قلم آشنا / 1380. 


ـ ماجرای طبس / علی‌ اشرف پرگاری / پرگار / 1380.


ـ عقاب در آتش (روای‍ت‍ی‌ از شکست آمریکا در طبس) / عباس آقایی / مرکز اسناد انقلاب اسلامی / 1385.


ـ به سوی طبس / ویلی شیرک لوند، ترجمه فرخنده نیکو و ناصر زراعتی / خانه هنر و ادبیات گوتنبرگ / 1385.


ـ شکست طبس / مریم جمشیدی / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / 1385. 


ـ طبس/ رها مولویان / روزنامه ایران، موسسه انتشاراتی / ‏‫‏‏۱۳۸7.


ـ هجوم با نگاهی به زندگی شهید محمد منتظرقائم/ حمید نوایی‌لواسانی / نشر شاهد / 1387.

 

https://www.cafetarikh.com/news/20514/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما