۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب «گذرگاه تاریکی»

تبار انحراف

اولین زمینه‌های انحراف قبل از دوران قاجار و با تطبیق‌های ذوقی و غیرعالمانه از علائم ظهور آغاز شد تا حدی که انتظار فرج به نهایت خود رسید و برخی از نویسندگان و مؤلفان در کتاب‌های خود سال، هفته و روز ظهور امام زمان را مشخص کردند.
تبار انحراف
در بخش اول کتاب «گذرگاه تاریکی» به بررسی نمادهای فرقه بهائیت پرداخته شده است:

در این نمادها، نماد ستاره 9 پر ارتباط بهائیت با جریان فراماسونری را تداعی می‌کند. ستاره 9 پر امروز یکی از پر کاربردترین نمادهای بهائیت است که در ابنیه، زیور آلات و ... بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتباط بهائیت با فراماسونرها به صورت جدی در سفرهای عبدالبها به غرب و آمریکا شکل گرفت. بهائیان که چند سال قبل از عبدالبهاء در آمریکا گروههای کوچکی را مجذوب خود کرده بودند در معابد و محافل فراماسونری تردد داشتند تا جایی که عبدالبها در سال 1912 اولین سخنرانی خود در شیکاگو را در معبد فراماسونری مجلل و مجهز فراماسونری شیکاگو برگزار می‌کند که در ذیل تصویر آن آمده است.

 

در فصل دوم، در عنوان  زمینه‌های پیدایش بابیت و بهائیت می خوانیم:

معمولا در کتابهای مربوط به فرقه‌ها و نحله‌های انحرافی بیش از هر چیز به انحرافات خود فرقه و نقد و بررسی آن پرداخته می‌شود؛ اما در کتاب «گذرگاه تاریکی» یکی از نقاط برجسته توجه به زمینه‌های پیدایش انحرافی مانند بابیت و بهاییت است. به عقیده نویسنده کتاب بررسی زمینه‌های پیدایش جریان‌های انحرافی خاصیتی بصیرت زا در جامعه خواهد داشت و به خواص و عوام جامعه این هشدار را می‌دهد که در برابر بدعت‌ها و تحریفهای هر چند کوچک بی تفاوت نبوده و به واکنشی هوشمندانه و عالمانه بپردازند. این یک حقیقت غیر قابل انکار است که اگرچه تاریخ با همان اشخاص تاریخی تکرار نمی‌شود اما جریانهای تاریخی در دورانهای مختلف با شکلی نو ظهور مجدد خواهند داشت. بررسی زمینه های پیدایش جریانهای انحرافی باعث می‌شود که جامعه از آسیب‌ها و اسباب این انحرافات آگاه شده و به تجربه بازدارنده خود از گرفتار شدن در کوران فتنه‌ها نجات یابد.

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/20722/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما