۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب «پدر و پسر؛ ناگفته هایی از زندگی و روزگار پهلویها»

اختاپوس زمین خوار ایران

این خیانت را در حقیقت چند تن از نزدیکان شاه مرتکب شدند و به قدری او را تشویق و تحریص به خرید املاک و آباد کردن آن نمودند و به اندازه ای دایره تملک او وسعت یافت که از هرگونه احجاف و تعدی نسبت به مالکین و مردم بی اطلاع مانده ...
اختاپوس زمین خوار ایران
یکی از بزرگترین معایب رضاشاه که با دوام سلطنت او بیشتر نمایان می شد، مال اندوزی او و غصب املاک و باغات مردم به خصوص در صفحات شمال بود. رزونامه اطلاعات که در تمام مدت سلطنت رضاشاه از مداحان رژیم پهلوی بود و در دوران سلطنت محمدرضاشاه نیز (به استثنای چند ماه آخر حیات رژیم گذشته) یک روزنامه دولتی و طرفدار سلطنت پهلوی به شمار می آمد در اوائل سلطنت محمدرضاشاه به این نقطه ضعف سرسلسله خاندان پهلوی اعتراف کرده و می نویسد:

 

در ص 345 کتاب می خوانیم:

بزرگترین نقطه ضعفی که شاه فقید پیدا کرده بود تملک زیاد او بود که در این خصوص خیلی حریص شده بود. رضاشاه در ابتدای سلطنت این خوی بد را نداشت . از سال پنجم و ششم او را به عنوان آباد کردن املاک به این راه هدایت کردند . این خیانت را در حقیقت چند تن از نزدیکان شاه مرتکب شدند و به قدری او را تشویق و تحریص به خرید املاک و آباد کردن آن نمودند و به اندازه ای دایره تملک او وسعت یافت که از هرگونه احجاف و تعدی نسبت به مالکین و مردم بی اطلاع مانده و کاملاً تحت تاثیر این نقطه ضعف خود قرار گرفته بود زیرا که رفته رفته خرید ملک و توسعه دایره ملک داری عادت ثانوی شاه شده و نواحی بسیار را در شمال، غرب و شمال شرق ایران مالک شد. مامورین املاک شاه هم در بعضی از موارد به شاه پبشنهاد می کردند که فلان مالک که همسایه ملک اعلیحضرت می باشد به طیب خاطر حاضر است ملک خود را به شاهنشاه واگذار نمایند .

 
 
https://www.cafetarikh.com/news/20822/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما