۰
plusresetminus
یک مورخ گفت: ترور رزم‌آرا ضربه اساسی‌ای بود که به فضای غالب سیاسی کشور در آن برهه وارد کرد تا ماده قانون ملی شدن نفت وارد مجلس شد و پس از طی روند خود، ۲۹ اسفندماه توسط شاه به امضا رسید
ریشه تاریخی بدبینی اسلام‌گرا‌ها به ملیون
یعقوب توکلی مورخ و استاد دانشگاه در مورد اینکه آیا ملی‌گرا‌ها عامدانه نقش اسلام‌گراها را نادیده می‌گیرند، اظهار داشت: ملّی‌گراها به ترور هژیر اشاره نمی‌کنند تا زیر بار منت اسلام‌گراها نروند. ترور «هژیر» توسط سیدحسین امامی  فضایی رعب‌آور را در فضای سیاسی کشور حاکم کرد و این باعث شد که انتخابات مجلس شورای ملی مجدّداً برگزار شده و تمام اعضای جبهه ملی (یازده نفر) رأی بیاورند. اما با این حال ملّی‌گراها اشاره‌ای به این مسأله نمی‌کنند.

توکلی افزود: با وجود رأی آوردن اعضای جبهه ملی باز هم آنان به رأی بیشتری برای تصویب ماده قانون ملی شدن صنعت نفت نیاز داشتند و از سوی دیگر، مخالفان ملی شدن نفت رزم‌آرا را به نخست‌وزیری انتخاب کردند تا مانع این کار شود.

وی گفت: ترور رزم‌آرا اقدام تاریخی دیگری بود که اسلام‌گراها در این برهه انجام دادند و از سوی فردی به نام خلیل طهماسبی انجام شد. بعد از این ترور بود که ضربه وحشتناک دیگری به فضای غالب سیاسی کشور وارد شد و ماده قانون ملی شدن نفت وارد مجلس شد و پس از طی روند خود، در 29 اسفندماه توسط شاه به امضا رسید.

توکلی ادامه داد: مسأله دیگری که اینجا مطرح شد انتخاب نخست‌وزیر جدید بود. یکی از پیشنهادات «نریمان» بود که البته وقتی مصدق به «حسین علا» پیشنهاد داد، او از میان برداشته شد. اما به هرحال او نخست‌وزیر شد. البته دولت علا دوام نیاورد و سپس پیشنهاد نخست‌وزیری مصدق مطرح شد که از سوی او قبول شد و مجلس نیز تصویب کرد.

بعد از مدتی هم آیت‌الله کاشانی رئیس مجلس شد که در این دوره اختیارات بسیاری از جمله فرماندهی کل قوا را به مصدق داد.

*اسلام‌گراها به ملی‌گراها اعتماد بی‌مورد داشتند

 وی افزود: اعتماد بی‌جا به ملی‌گراها و خودسری آنان از جانب نیروهای مذهبی کم کم اسلام‌گرا‌ها را به این نتیجه می‌رساند که به کتمان همکاری خود با ملی‌گرا‌ها بپردازند.

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/22686/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما