۰
plusresetminus
خداوند دستورات ویژه‌ای برای بندگان خود در این ماه صادر کرده که اگر به درستی انجام شوند، نوعی خودکنترلی در او به وجود می‌آورد که این امر مقضی گناه کردن را بی‌اثر کرده یا کُند می‌کند.
اگر دست و پای شیطان در رمضان بسته است چرا باز گناه می‌کنیم؟
 حجت السلام رجبعلی مقیسه، مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که با توجه به روایات وارد شده در خصوص بسته بودن دست و پای شیطان در ماه مبارک رمضان، چرا در برخی اوقات باز شاهد انجام گناه و اغواء هستیم، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان انسان به دلیل پرهیز از خوردن و آشامیدن دچار ضعف قدرت و توان جسمی می شود و این فاصله گرفتن و پرهیز، آن شهوت و میل های مختلفی که در او وجود دارد را خود به خود تضعیف کرده و موجبات کنترل آنها را فراهم می کند و زمانی که این اتفاق افتاد ناخودآگاه انسان کمتر به سمت گناه و کار بیهوده می رود.
وی در خصوص معنای بسته بودن دست و پای شیطان در این ماه گفت: این عبارت به معنی آن نیست که واقعا دست و پای شیطان در غل و زنجیر است و او نمی تواند حرکتی کند، بلکه خداوند دستورات ویژه ای برای بندگان خود در این ماه صادر کرده که اگر به درستی انجام شوند، نوعی خودکنترلی در او به وجود می آورد که این امر مقضی گناه کردن را بی اثر کرده یا کُند می کند در نتیجه تمایل انسان به گناه کمتر می شود.
پژوهشگر تفسیر و فقه و اصول ادامه داد: از سوی دیگر اضافه بر کارهایی که انسان در این ماه نباید انجام دهد - مثل خوردن و آشامیدن – دستورات دیگری نیز مانند قرائت قرآن، اذکار و ادعیه وارد شده و اضافه بر آن، دستورات خاص دیگر مانند غیبت نکردن و دروغ نگفتن که اینها از نظر ایمانی و محتوایی روزه را باطل می کنند، تاکید شده که همه اینها در کنار هم، موجبات تقرب به خدا و دوری از شیطان را فراهم می کند.
وی با بیان اینکه به این صورت کشش و میل انسان به گناه کم می شود، عنوان کرد: اما شیطان اگر بخواهد در این ماه وارد عمل شود، از طریق تمایلات، دید و نگاه انسان، دست به اغوا و فریب او می زند و زمانی که این نگاه ها و امیال تحت فرمان الهی قرار گرفت، در حقیقت اینجاست که به اصطلاح دست و پای شیطان بسته شده و نمی تواند کاری پیش ببرد.
حجت الاسلام مقیسه تاکید کرد: اگر کسی به روزه توجه نکرد و فقط آن را در نخوردن و نیاشامیدن خلاصه کرد، این دست و پا بستن شیطان نیست چرا که این مواظبت و سر سپردن به دستورات الهی نیست و حتی فرد ممکن است در این اثناء به حقوق دیگران نیز تعدی و تجاوز کند اما خود را هم به دلیل نخوردن و نیاشامیدن، روزه دار به حساب آورد!
وی تاکید کرد: بنابراین بسته بودن دست و پای شیطان  به این معنا است که در این ماه مبارک به دلایل یاد شده، زمینه ایجاد اغوا و اضلال کمتر می شود اما به طور کلی و کامل وسوسه شیطان از میان برداشته نمی شود یعنی کار شیطان همین است و او هیچ گاه دست از این عمل خود برنمی دارد.
مدرس سطح عالی در حوزه علمیه قم ابراز کرد: بنابراین در خطبه شعبیانیه بیان می شود شقی کسی است که در این ماه بهره ای از آن نبرد و سعید فردی است که از مواهب این ماه استفاده خاص ببرد. لذا وقتی افراد در این ماه به دو دسته سعید و شقی تقسیم می شوند، این نشان می دهد نفس اماره و شیطان هم در این ماه می توانند بندگان خدا را فریب دهند.
حجت الاسلام مقیسه یادآور شد: اما برای فردی که می خواهد به دستورات الهی عمل کند و این ماه را واقعا شهر الله می داند و احکام الهی را به نحو اتم و ادب انجام می دهد، شیطان نمی تواند به او شبیخون بزند و این دستورات ویژه موجب تقویت ایمان او شده و تیغ شیطان در او بی اثر می شود.

https://www.cafetarikh.com/news/27522/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما