۲
plusresetminus
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: وجود شب‌های قدر قراردادی از سوی خداست تا انسان با خلوص کامل، قدر خود را شناخته و میزان قربش به خداوند را درک کند
فلسفه شهادت علی (ع) در شب قدر چیست
غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار فلسفه ایران به مناسبت شب قدر در آخرین برنامه معرفت (شبکه چهارم سیما) عنوان کرد: همه چیز در این دنیا مظهر خداوند است، اما مظهریت هر چیز به اندازه خودش است، مظهریت دریا و مظهریت کوه مشخص است، شیر و غزال هر یک به نوعی مظهر خداوند هستند اما مظهریتشان با هم متفاوت است.

وی در ادامه افزود: حتی جبرئیل یک مظهریت دارد و حضرت ختمی مرتب هم یک مظهریت، منتها مظهریت جبرئیل کجا به اندازه مظهریت حضرت ختمی مرتب است! در نهایت چه مظهریتی بالاتر و عظیم‌تر از مظهریت حضرت رسول (ص) است؟

دینانی با اشاره به اینکه یکی از معانی مهم و فلسفه شب قدر شناختن مظهریت و ظرف وجودی انسان است، افزود: به اعتقاد بنده در این شب انسان باید خود را خالص کند و مقدار مظهریتش را متوجه شود. اینکه انسان بخواهد بداند چقدر مظهر خداست باید در شب‌های قدر با خلوص با خداوند سخن بگوید و به مناجات بر خیزد، در نهایت متوجه شود که چقدر نیازمند به خداوند است.

وی یادآور شد: انسان همیشه قدر است اما در این شب‌های قدر می‌تواند تکلیفش را با خودش مشخص کند و قدر خودش را بداند، بنابراین به تعبیری تمامی لحظه‌ها و روزها قدر است یعنی در هر لحظه که شما میزان مظهریت خود را از حق تعالی شناختی،‌ همان شب قدر است با یان حال وجود شب‌های قدر یک قراردادی از سوی خداست تا انسان در این شب‌ها بقدر خود را بشناسد، یعنی اندازه خودش را مشخص کند.

هر اندازه که انسان به خدا نزدیک باشد، خداوند به او نزدیک است. اگر انسان به خداوند نزدیک نباشد چه انتظاری دارد که خدا به او نزدیک باشد:

دوست نزدیک‌تر از من به من است / وین عجب‌تر که من از او دورم

وی با طرح یک پرسش که آیا ما به خداوند قرب داریم یا خداوند به ما؟ پاسخ داد: خداوند به ما نزدیک است، ولی منظور از این قرب این است که متوجه شویم خداوند چقدر به ما نزدیک است، شب قدر دقیقاً فلسفه‌اش همین است که متوجه شویم خداوند چقدر به ما نزدیک است.

چهره ماندگار فلسفه ایران با بیان اینکه در شب قدر نیز میزان خودمان با علی (ع) باید تعیین شود، توضیح داد: فلسفه شهادت علی (ع) در شب قدر نیز همین میزان ولایت است و اینکه ما متوجه شویم چقدر علوی هستیم چرا که میزان حقیقت‌مان حضرت مولاست، «علی مع الحق و الحق مع العلی» بنابراین هر اندازه به علی (ع) نزدیک‌تر باشیم، به خدا نزدیک‌تریم، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!

وی در پایان یادآور شد: شب قدر کمال میزان‌هاست، در این شب عیار میزان‌ها سنجیده می‌شود، آن عیار هم مولا علی (ع) است چرا که میزانی کامل‌تر از انسان کامل نداریم. از سوی دیگر قدر، میزان مظهریت هم هست و هیچ کس هم در عالم مظهریتش برای حق تبارک و تعالی از مظهریت علی (ع) کامل‌تر نیست.

در پایان اینکه دعا کنیم در این شب‌های مقدس به میزان مطلق یعنی حضرت مولا علی (ع) نزدیک‌تر شویم.

منیع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/30925/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما