۰
plusresetminus
یک کارشناس مسائل مذهبی گفت: عده ای بر این باورند که روضه خوانی تنها چندی است که مطرح شده است، اما باید توجه داشت که روضه خوانی امری بسیار قدیمی محسوب می شود و اولین روضه خوان بر واقعه کربلا، امام حسین (ع) بوده است.
اولین روضه خوان بر واقعه کربلا
 حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: امام حسین (ع) دوبار به دنیا آمده است. یک مرتبه از دختر نبی مکرم اسلام، حضرت زهرا (س) و بار دوم درست پس از لحظه شهادت در صحرای کربلا. چنانکه تولد اول مادی و دنیایی و تولد روز عاشورا، تولد در جان بشریت و انسان های حق جو و الهی بود.

وی افزود: اگر امروزه شاهد این امر هستیم که قبور ائمه اطهار (ع) و به ویژه امام حسین (ع) مورد توجه قرار دارد و سایر قبور و به ویژه خلفای اموی و عباسی هیچ جایگاهی نداشته و گاه مبدل به مزبله شده اند، این امر تنها به این دلیل است که حکومت علوی بردل است و حکومتی به غیر آن بر گِل و محکوم به نابودی و فنا.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی خاطرنشان کرد: در مراسمات عزای سیدالشهدا (ع) می بایست بر روضه خوانی توجهی ویژه داشت، چراکه اشک های جاری شده از دیدگان محبین اهل البیت (ع) به اندازه ای در زندگی فردی واجتماعی افراد موثر است که هیچ امری توان برابری با آن را ندارد.

وی گفت: عده ای بر این باورند که روضه خوانی تنها چندی است که مطرح شده است، اما باید توجه داشت که روضه خوانی امری بسیار قدیمی محسوب می شود و اولین روضه خوان بر واقعه کربلا، امام حسین (ع) بوده است.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: زمانی که حضرت علی اکبر (ع) به شهادت رسیدند، امام حسین (ع) پیکر ایشان و حضرت قاسم (ع) را در خیمه ای بزرگ نهاده و سپس به زنان اجازه دادن تا بدن بی جان آنان را مشاهده نمایند و سپس حضرت در رثای او به بیان جملات و ابیاتی پرداختند، که این رسم تا کنون پابرجا می باشد و صبغه ای تاریخی و ممزوج با باورهای دوستداران اهل البیت (ع) است. از این رو می باید به روضه خوانی نیز توجهی ویژه نمود، چراکه آثار تربیتی فراوانی به ویژه برای نسل جوان در آن نهفته است.

https://www.cafetarikh.com/news/31874/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما