۰
plusresetminus
امام صادق (ع) فرمودند: «برادران در میان خود به سه چیز نیازمندند که اگر به کار بندند دوستى مى پاید و گرنه از یکدیگر جدا و دشمن هم مى شوند
سه توصیه امام صادق (ع) برای حفظ دوستان
بنابر تصریح آیات قرآن و روایات مومنان با یکدیگر برادرند و این برادری حقوق و وظایفی را برای آنها به دنبال دارد که در صورت توجه و عدم کوتاهی نسبت به آنها، خیرات و برکات فراوانی نصیب فرد و جامعه می شود.

چنانکه خداوند در آیه 10 سوره مبارکه حجرات می فرماید: «إِنَّما الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللّه َ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ «همانا مؤمنان با هم برادرند؛ پس میان برادرانتان آشتى دهید و از خدا پروا کنید، باشد که بر شما رحمت آورد».

و از پیامبر خدا (ص) است که فرموده اند: «مؤمنان برادرند، خونشان برابر است، در برابر دیگران یکدستند و کمترین آنها [مى تواند] کسى را به امان و زنهار همه شان درآورد.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «همانا مؤمنان برادران یکدیگر و فرزندان یک پدر و مادرند. و اگر رگى از یکى از آنان [به ناراحتى ]بجنبد دیگران به خاطر او، شب را نمى خوابند.»

همان حضرت (ع) فرموده اند: «مؤمن برادر مؤمن است، چشم او و راهنماى او است. به او خیانت نمى کند، به او ستم نمى کند، کلاه سرش نمى گذارد، و به او و عده اى نمى دهد که بدان عمل نکند.»

جالب آنکه معصومان علیهم السلام راه های تحکیم برادری و حفظ دوستی و مودت میان مومنان را نیز تصریح و توصیه کرده اند.

امیرمومنان امام علی (ع) در این باره می فرمایند: «هیچ گاه حق برادرت را، به اعتماد روابط دوستانه اى که با او دارى ضایع مگردان؛ چه، آن کس که حق او را ضایع مى کنى دیگر برادرت نیست.»

امام زین العابدین (ع) نیز در این باره فرموده اند: «زبانت را نگه دار تا برادرانت را نگه دارى.»

و از امام صادق (ع) است که فرمودند: «برادران در میان خود به سه چیز نیازمندند که اگر به کار بندند دوستى مى پاید و گرنه از یکدیگر جدا و دشمن هم مى شوند. آن سه چیز اینها است: انصاف با یکدیگر، مهربانى با یکدیگر و حسد نبردن به هم.»

علاوه بر این، در روایات معصومان علیهم السلام بر افزایش تعداد برادران و تلاش برای گسترش دامنه دربرگیری مومنان تاکید شده است.

از نبی اکرم (ص) است که فرموده اند: «هر کس برادر مسلمان جدیدى برگزیند، خداوند در بهشت براى او برجى بنا مى نهد.»

همچنین، امیرمومنان امام على (ع) می فرمایند: «ناتوانترین مردم کسى است که از به دست آوردن دوستان و برادران ناتوان باشد و ناتوان تر از او کسى است که برادران به دست آورده را از دست بدهد.»

و از مولای متقیان (ع) است که: «در پى دوستان راستین باش و بر شمارشان بیفزاى که آنان ذخیره دوران آسایش و سپر روزگار بلایند!»

منابع:

امالی مفید

کافی

کنزالعمال

نج البلاغه

بحارالانوار

تحف العقول

میزان الحکمه
منبع: قدس آنلاین 

https://www.cafetarikh.com/news/32238/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما