۰
plusresetminus
معماری بد ترکیب وارداتی، پاساژها و مغازه‌های آنچنانی با مانکن و مشتریانی عجیب، در دل نگین شهرهای علم پرور در حال ریشه دواندن است؛ به همین صورت پیش برود کیش دیگری از قطب‌های مذهبی می‌سازیم!
معماری وارداتی برای قطب‌های مذهبی
وبلاگ ریگ متین نوشت: از پلکان هواپیما قدم به قدم پایین می‌آیی، نسیم جانفزای رضوی به مشامت می‌خورد از ته دل سلامی می‌دهی و خدا رو شکر می‌کنی که باز رسانده‌ات به مشهد.

در همین حس و حال هستی که در ابتدای سالن یک خانم با یک گل قرمز روبان زده و یک بروشور به پیوست خنده‌ای، شخم می‌زند حال معنوی شما را و می‌گوید: شما رو دعوت می‌کنیم به اسکان در هتل ... مشهد با امکانات عالی. با اعصابی خرد شده و حالی از دست رفته و گل بدست جلوتر می‌آیی.

با انبوهی از بنرها و تابلوهای تبلیغاتی روبرو می‌شوی: پارک آبی، باغ وحش، هتل مجلل فلان جا، بازار طلای بهمان و نهایتاً خشکبار...!

نزدیک حرم غریب طوس می‌شوی، مناره‌های بزرگ نیمه ساز به سختی از لابلای آسمان خراش‌های ساخته پیداست چه برسد به خود حرم! حریم دور تا دور بارگاه امام محاصره در انواع و اقسام برج‌ها آن هم با ساخت مدل‌های غربی است و تو متحیر که چرا ذره‌ای از معماری ناب کار شده در حرم در بیرون حرم نیست!

ابتدای سفر مکه خواهر زاده گرام ما لحظه خداحافظی با ولع خاصی و اصرار زیاد می‌گفت: دایی نه سوغاتی می‌خوام و نه کاری دارم فقط و فقط عکس ساعت بالای کعبه رو واسم بیار و من متحیر این بچه از کجا ساعت رو می‌دونه! نزدیک حرم مکه شدیم، با لباس احرام و در دل شب ماه صفر. چشمم خورد به برج 72 طبقه بالای کعبه و ساعت بزرگ آن!. کعبه در محاصره ده‌ها هتل سربه فلک گذاشته با نمادهای فراماسونری بود و بنده بنا بردرخواست خواهرزاده مشغول عکس انداختن

حکایت پروژه مکه سازی مشهد در قم در حال اجراست؛ کیش دیگری از قم باید ساخت؛ معماری بد ترکیب وارداتی علی‌ر‌غم تأکیدات چندباره رهبری، پاساژها و مغازه‌های آنچنانی با مانکن و مشتریانی عجیب، در دل نگین شهر علم پرور در حال ریشه دواندن است.

از سالاریه قم گرفته تا همین چند متر مانده به حرم کریمه بافت سنتی تخریب و بجای آن معلوم نیست چه می‌سازند! قصه دردناک قم و مشهد طولانیست و ملال آور.

دوستم می‌گفت تو یه سفر یه روز به مشهد از صبح با خانواده رفتیم پارک آبی و تا غروب می‌تونستیم بمونیم داخل آب، دلم نیومد استفاده نکنم و تا غروب موندم و لذا فرصتی واسه حرم رفتن نشد!

براستی کودک ما از لابلای تصاویر تلویزیون مشهد را با رستوران طرقبه و پارک آبی می‌بیند و یا با گلدسته‌های سایه انداخته بر پنجره فولاد؛ زائر بیت الله الحرام در کنار کعبه هست یا در پاساژهای بن‌داوود! گاهی زود دیر می‌شود باید برای نجات قم و مشهد کاری کرد تا مکه و کیش دیگری در قطب‌های مذهبی کشور نروید

https://www.cafetarikh.com/news/35026/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما