۲
plusresetminus
بعد از زمام‌داری اعلیحضرت فقید قیمت همه چیز ترقی کرد. مخصوصا قیمت اراضی به سرعت رو به ترقی نهاد  من زمین خود را به مبلغ هشت هزار تومان فروختم و اگر در فروش آن عجله نمی‌کردم به قیمت خیلی زیادتر به فروش می‌رسید
افزایش چندین برابری قیمت زمین در ایران

رضاشاه در طول سلطنت خود، اموال زیادی را غارت و تصاحب کرد. او علاوه بر ثروت‌اندوزی مالی، املاک زیادی را به تصرف خود درآورد. بخش مهمی از املاک، جز مرغوبترین املاک شمال بودند که به بهانه جلوگیری از نفوذ کمونیسم مصادره گشتند. بخش دیگری از زمین‌ها نیز از راه خشونت و فشار بر مالکان بزرگ ضبط گردید. رضاشاه از شیوه‌های ظاهراً قانونی همچون قانون ثبت اسناد نیز برای ملک‌خواری بهره برد. زمین‌خواری رضاشاه تا جایی پیش رفت که او را به بزرگترین زمیندار ایران تبدیل کرد. 

«در تهران خارج از دروازه دولت زمینی داشتم به مساحت ۱۸۰۰ مترمربع که قدیم‌الایام پدر مرحوم من آن را به مبلغ سیصد تومان خریده بود و بعد به من انتقال داده بود. سال‌ها بود که می‌خواستم زمین مزبور را به قیمت خرید یعنی به همان مبلغ سیصد تومان به فروش رسانم ولی خریدار پیدا نمی‌شد و اساسا آن اوقات کسی به معامله‌ی زمین نمی‌پرداخت. بعد از زمام‌داری اعلیحضرت فقید قیمت همه چیز ترقی کرد. مخصوصا قیمت اراضی به سرعت رو به ترقی نهاد  من زمین خود را به مبلغ هشت هزار تومان فروختم و اگر در فروش آن عجله نمی‌کردم به قیمت خیلی زیادتر به فروش می‌رسید و مسلما با فروش آن در ردیف اشخاص متمول قرار می‌گرفتم ولی کسی از فردا خبر ندارد. در اوقات گذشته بارها زمین ترقی کرده و باز تنزل نموده بود و بعضی اوقات هم معاملات زمین چنان راکد می‌ماند که به هیچ قیمت میسر نبود به فروش رسد.»



منبع: سپید و سیاه، شماره‌ی ۱۶ (۹۹۶)، چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۵۱، ص ۲۴
https://www.cafetarikh.com/news/48586/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما