۲
plusresetminus
انقلاب عراق نشان داد که حتی قوی‌ترین رژیم ‌های مورد حمایت آمریکا و انگلیس وقتی از حمایت مردمی ‌محروم باشند به آسانی ساقط می‌شوند.
وحشتی که کودتای عراق در دل شاه ایران ایجاد کرد

شاه از روش دیکتاتورمأبانه خود در حکومتداری آگاه بود. از این رو همواره وحشت اعتراض و شورش مردم علیه خود را در سر می‌پروراند. این موضوع با انقلابات و یا کودتاهای مردمی علیه حکومت‌های دیکتاتوری بیش از پیش تشدید می‌شد و خشم و ترس شاه را برمی‌انگیخت:
«در ۲۳ تیر که رهبران ایران و پاکستان و ترکیه در استانبول منتظر نوری سعید و ملک فیصل دوم و شاهزاده عبدالاله نایب‌السلطنه سابق عراق بودند، گروهی از افسران آزاد به رهبری ژنرال عبدالکریم قاسم و سرهنگ عبدالسلام عارف از نقل و انتقال نیروها که ظاهراً بمنظور دخالت در اردن و لبنان صورت می‌گرفت استفاده کردند و شاه و نایب‌السلطنه را به قتل رساندند. پاشای پیر موفق به فرار شد ولی روز بعد او را نیز در لباس زنانه شناسایی کردند و به دست مردم خشمگین تکه تکه شد. این کودتا با هیچ مقاومتی روبرو نشد. نگهبانان کاخ سلطنتی بسرعت به مهاجمان پیوستند. خاندان سلطنتی و انگلوساکسون‌ها که با بی احتیاطی روی این رژیم حساب می‌کردند تاوان سی سال رژیم پلیسی و استثمار شرم آور مردم محروم عراق را پرداختند. فقدان هر گونه مخالفتی با انقلاب نشان می‌داد که تقریباً همه مردم عراق آن را تأیید کرده‌اند. رویداد‌های عراق موجب خوشوقتی مسکو و قاهره و ناراحتی واشینگتن و لندن و ترس شدید رژیم ایران شد بطوریکه شاه چندین روز در استانبول ماند تا مطمئن شود حوادث عراق واکنشی در ایران ایجاد نکرده است و آنگاه به کاخش در تهران که با تانک محافظت می‌شد مراجعت کرد. انقلاب عراق نشان داد که حتی قوی‌ترین رژیم ‌های مورد حمایت آمریکا و انگلیس وقتی از حمایت مردمی ‌محروم باشند به آسانی ساقط می‌شوند.»


منبع: عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تاریخ روابط خارجی ایران، از پایان جنگ جهانی دوم تا سقوط رژیم پهلوی، تهران، مؤلف، 1368، ص 146
 
https://www.cafetarikh.com/news/48691/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما