۲
۱
plusresetminus
گاندی هم چون لنین چنین می‌اندیشید که دولت - به ویژه دولت استعمارگر - ابزاری است برای استثمار مردم. او هم چنین می‌گفت «توانگران گلوی تنگدستان را می‌فشارند».
بینش گاندی بر چه پایه‌هایی استوار بود؟

در طول تاریخ مبارزات هند علیه استعمار انگلستان، گاندی همواره جایگاه متمایزی نسبت به مبارزان داخلی داشته است. برخلاف بسیاری از گروه‌ها و یا رهبران محلی هند که راه نجات هند را مماشات با انگلستان می‌دانستند، گاندی بر مبارزه مستقیم با انگلستان تأکید داشت:
«از ۱۹۳۰ که سیاست انگلستان در رویارویی با جنبش ملی مردم هند به شیوه پس‌نشینی صف‌آرایی کرد، حزب کنگره نیز اندک اندک خود را با این سیاست نو هماهنگ ساخت. تاکتیک به جنب وجوش درآوردن توده‌های مردم را وانهاد و کوشش خود را بر پشتیبانی از انتخابات پارلمانی و گسترش این فکر در میان مردم هند متمرکز ساخت و رفته رفته خود را آماده ساخت که همزمان با سروری انگلستان بر هندوستان در امر حکومت دست یازی کند تا روزی که هند به استقلال رسد - یا دست کم روزی که هند «دومی نیون» انگلستان شناخته شود - حزب کنگره حکومت کشورش را یک تنه به دست گیرد.
«گاندی می‌گفت توانگران گلوی تنگدستان را می‌فشارند»، اما انسان دوستی او و باورهایش او را در رابطه انسان‌ها و امور اجتماعی به یک بینش خوش بینانه رهبری می‌کرد.»


منبع: مهران توکلی، استعمار، استعمارگری، استعمارزدایی، جهان سوم، تهران، نشر نی، 1385، صص 59- 60
https://www.cafetarikh.com/news/48890/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
رزاق هاشمزاده
درود بر رو ح بزرگ مهاتما گاندی قهرمان مبارزه منفی
وی می گوید« شاد کردن دلی بهتر از هزاران دستی است که
به جهت نیایش به سوی آسمان بلند شده باشد.