۱
plusresetminus
در سال ۱۳۰۸ ش. یکی از کارمندان اداره بازرگانی شوروی در تهران به نام ژرز آقابگف به سفارت انگلیس پناهنده شد و به کمک آنها به اروپا رفت و با انتشار کتابی از اسرار شبكه جاسوسی شوروی در ایران پرده برداشت. با افشای این شبکه، دولت در یک برخورد تند فعالیت‌های کمونیستی در ایران را ممنوع اعلام کرد
افشای یک شبکه، واقعیت یا بهانه؟

ایران و شوروی در دوره رضاشاه علاوه بر روابط اقتصادی، روابط سیاسی گسترده‌ای نیز داشتند. اما رضاشاه همواره به روابط کمونیست‌ها با دیده سوظن و تردید می‌نگریست. این تردید در سال 1308 و طی یک اتفاق، بسیار قوی‌تر شد و روابط سیاسی دو کشور را تیره کرد. عده‌ای معتقدند رضاشاه همواره به دنبال بهانه‌ای برای قطع روابط سیاسی خود با شوروی بود و از آن جریان به خوبی استفاده کرد.

«در سال ۱۳۰۸ ش. یکی از کارمندان اداره بازرگانی شوروی در تهران به نام ژرز آقابگف به سفارت انگلیس پناهنده شد و به کمک آنها به اروپا رفت و با انتشار کتابی از اسرار شبكه جاسوسی شوروی در ایران پرده برداشت. با افشای این شبکه و ارتباط آن با کمونیست‌های ایران، دولت در یک برخورد تند در سال ۱۳۱۰ ش، برضد ترویج کنندگان مرام کمونیستی و طرفداران شوروی، فعالیت‌های کمونیستی در ایران را ممنوع اعلام کرد. پس از آن در پی اشکال‌تراشی شورو‌ی‌ها در امر بازرگانی با ایران و تصویب قانون انحصار تجارت خارجی در سال ۱۳۱۱ش. لطمات شدیدی به روابط ایران و شوروی وارد می‌گردد. اگرچه در سال ۱۳۱۴ ش، در توافقنامه‌ای تحریم بازرگانی بین دو کشور لغو گردید، اما دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۱۶ ش، با دستگیری پنجاه و سه نفر اعضای شبکه کمونیستی ایران، دولت شوروی از خود واکنش نشان داد و در سال ۱۳۱۷ش. حدود سه هزار و پانصد نفر از مهاجران ایرانی مقیم قفقاز را اخراج کرد. او با ایجاد گرفتاری‌هایی برای ایرانیان مقیم شوروی آنان را مورد تعقیب و آزار و اذیت قرار داد.»


منبع: علیرضا زهیری، عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، تهران، دفتر نشر و پخش معارف، 1379، ص 117
https://www.cafetarikh.com/news/49224/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما