۲
plusresetminus
چطور شد که نظام‌السلطنه به یک بار از انگلیسی‌ها روی گردانید و ژرمانوفیل شد؟ واقعیت این است که چنین چیزی حقیقت نداشت. نظام‌السلطنه در این مقطع تاریخی نقش بسیار مشکوک و مخربی بازی کرد.
چهره‌ای ملی‌گرا که عرق ملی نداشت

از نظام السلطنه مافی به عنوان یکی از چهره‌های ملی‌گرا در دوره جنگ جهانی اول یاد می‌شود. ظاهرا او نقش برجسته‌ای در تشکیل دولت مهاجر در آن دوره داشت. اما برخی از منابع، تحلیل متفاوتی از نقش و گرایشات سیاسی نظام السلطنه مافی ارائه داده‌اند:

«نظام السلطنه مافی رئیس دولت مهاجر بود، «پیش از این روابط سیاسی خارجه‌ این شخص با انگلیسیان بوده است و انگلیس‌ها او را یکی از هواخواهان خود می‌شمرده‌اند»، اما وقتی آلمان‌ها در جنوب و غرب کشور نفوذ یافتند و مردم را به ضد روس و انگلیس تحریک می‌کردند و از زمانی که عشایر و ایلات علیه قوای مهاجم مقاومت کردند، «ناچار یک تن از رجال معروف دولت باید این قوا را جمع آوری کند و فرمانده کل گردد، آلمان‌ها نظام‌السلطنه را برای این خدمت به هر وسیله بوده حاضر کرده‌اند» چطور شد که نظام‌السلطنه به یک بار از انگلیسی‌ها روی گردانید و ژرمانوفیل شد؟ واقعیت این است که چنین چیزی حقیقت نداشت. نظام‌السلطنه در این مقطع تاریخی نقش بسیار مشکوک و مخربی بازی کرد. این فرد پیوندهای آشکاری با شیخ خزعل داشت، از سویی مافی، به طور خانوادگی به بریتانیا تعلق خاطر داشت و تا به آخر یک انگلوفیل صدیق باقی ماند.»



منبع: حسین آبادیان، ایران از سقوط مشروطه تا کودتای سوم اسفند، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی، 1385، ص 159
https://www.cafetarikh.com/news/49321/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما