۰
plusresetminus
انتصاب دکتر نصر (گرچه بسیار دیر) به ریاست دفتر فرح، چندان ظاهری و بدون سابقه نبود، زیرا دکتر نصر به عنوان یک چهرة دینی وجهه‌ای نداشت تا از آن سوءاستفاده شود.
انتصاب دکتر نصر به ریاست دفتر فرح و اقدامات او

فرح در اوایل دهه 1350، دکتر نصر را به ریاست دفتر خود انتصاب نمود. او در این مقام دست به کارهای گسترده‌ای زد. دکتر نصر در این مسئولیت دست به اقدامات زیادی زد. نصر از نسل فیلسوفانی بود که تا حدودی گرایش دینی داشت اما وجهه دینی نداشت:


«انتصاب دکتر نصر (گرچه بسیار دیر) به ریاست دفتر فرح، چندان ظاهری و بدون سابقه نبود، زیرا دکتر نصر به عنوان یک چهرة دینی وجهه‌ای نداشت تا از آن سوءاستفاده شود (گو این که پس از بازگشت از آمریکا در حوالی سال 1344 گهگاه در جلسات انجمن اسلامی دانشجویان سخنرانی مذهبی می‌‌کرد). به علاوه، از سال‌ها پیش از آن دکتر نصر با فرح ارتباط داشت. زمانی که وی به عضویت «مؤسسه بین المللی فلسفه» درآمد از فرح خواست تا یک مؤسسه معتبر جهانی برای فلسفة ایرانی - اسلامی در ایران پدید آورد و فرح با درخواست وی موافقت کرد. به دنبال آن بود که در سال 1352 «انجمن شاهنشاهی فلسفة ایران» تأسیس شد و نصر برخی از کتاب‌های خود از جمله «منابع تاریخ علوم اسلامی» را که کتابشناسی توصیفی بود و دست کم سه جلد آن (دو جلد پیش از انقلاب و یک جلد پس از انقلاب) چاپ شده، توسط همان مؤسسه و «تحت توجهات عالیه علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی، ریاست انجمن شاهنشاهی فلسفة ایران» به چاپ رساند..»



منبع: سقوط: مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی‌‌، 1384، صص 226- 227
https://www.cafetarikh.com/news/49407/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما