۱
plusresetminus
طوفانیان بیشترین تعامل را با کارخانجات آمریکایی داشته و از نتایجی که لغو این قرارداد‌ها می‌توانسته بر امنیت و اقتصاد ایران بگذارد، خبر داشته است.
خسارات سنگین بابت لغو قرارداد توسط طوفانیان

یکی از آثار زیانبار خریدهای نظامی، لغو یکطرفه آن‌ها از سوی ایران و پرداخت خسارات سنگین بابت لغو قراردادها بود. این موضوع به دلایل مختلف صورت می‌گرفت؛ اما در مواقعی سهل‌انگاری برخی از سران نظامی و تمایلات شخصی آن‌ها بود. از جمله این اشخاص می‌توان به ارتشبد طوفانیان اشاره کرد که با تصمیم شخصی خود منجربه لغو یک قرارداد شد و از این جهت خسارات سنگینی به کشور وارد کرد:
«از نکات بسیار مهم در خصوص لغو این قرارداد‌ها عدم تمایل امضای آن توسط ارتشبد حسن طوفانیان است. طوفانیان بیشترین تعامل را با کارخانجات آمریکایی داشته و از نتایجی که لغو این قرارداد‌ها می‌توانسته بر امنیت و اقتصاد ایران بگذارد، خبر داشته است. ارتشبد جعفر شفقت که چند سال قبل عهده‌دار ریاست ارتش دوم و بعد از آن هم جانشینی ستاد بزرگ ارتشتاران شده بود بهتر از هر فرد دیگری از اهمیت این سلاح‌ها و ‌‌‌ میزان تأثیر منفی که می‌‌توانست لغو قرارداد‌ها بر امنیت ملی ایران بگذارد خبر داشت. اما دستور انجام آن را صادر نمود و این خیانت بزرگ اجرایی شد. شایان ذکر است امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۳۵۷/۱۰/۲۵ در ارتباط با اربعین پیامی را صادر کرده و توصیه‌های نه گانه‌‌ای را ابلاغ نمودند که در بند دوم آن چنین آمده است از قرار اطلاع دولت آمریکا درصدد است که اسلحه و مهماتی را که در ایران است و در مقابل نفت به مردم ایران تحمیل کرده است یا به سرقت ببرد اگر تاکنون نبرده باشد..»


منبع: شاداب عسگری، بهائیان نظامی در حکومت پهلوی دوم، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1396، ص 318
https://www.cafetarikh.com/news/49535/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما