۰
plusresetminus
آقای دکتر فاطمی دستور داده بود که ایشان معزول است و در هیچ کجا، کسی از نمایندگان دولت حق ندارد به دیدن ایشان برود و با ایشان مذاکره کند. حتی اتومبیل خودشان را که در رم بود به ایشان تحویل نداد، با وجود اینکه مالکیت اش متعلق به خود شاه بود.
عزل شاه به حکم حسین فاطمی!
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

پس از وقوع کودتا علیه دولت ملی، شخصیت های بسیاری زندانی و یا اعدام شدند. جالب آنکه حسین فاطمی با اینکه وزیر خارجه ایران بود اعدام شد و خود مصدق که نقش بیشتری در کاهش قدرت شاه داشت، به سه سال زندان و سپس تبعید محکوم شد. بر این اساس آنچه باعث قتل حسین فاطمی شد، تلاش او برای انهدام سلطنت پهلوی از یک سو و تلاش او برای تحقیر این خاندان بود. خاطرات حسن گرامی به خوبی این مسئله را نشان می دهد:

«بعد از 24 مرداد که دکتر مصدق مجلس را منحل کرد یک عده به خیابان ها ریختند و علیه شاه شعار دادند و مجسمه ها را شکستند. کارهای درست یا غلطی را انجام دادند ولی من ندیدم که آن موقع کسی از شاه طرفداری کند. مملکت در حالت بهت و حیرت زیاد بود. شاه هم ابتدا به بغداد و از آنجا هم به رم رفت. حتی آقای دکتر فاطمی دستور داده بود که ایشان معزول است و در هیچ کجا، کسی از نمایندگان دولت حق ندارد به دیدن ایشان برود و با ایشان مذاکره کند. حتی اتومبیل خودشان را که در رم بود به ایشان تحویل نداد، با وجود اینکه مالکیت اش متعلق به خود شاه بود.»

1

1-حسن گرامی، خاطرات حسن گرامی، به کوشش صمد قائم پناه، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص 143-144

https://www.cafetarikh.com/news/32945/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما