۲
plusresetminus
رضاشاه در ابتدای سلطنت خود این خوی بد را نداشت. از سال پنجم تا ششم او را به عنوان آباد کردن املاک به این راه هدایت کردند. این خیانت را در حقیقت چند تن از نزدیکان شاه مرتکب شدند و به قدری او را تشویق و تحریص به خرید املاک و آباد کردن نمودند و به اندزه ای دایره تملک او وسعت یافت که از هرگونه اجحاف و تعدی نسبت به مالکین بی اطلاع مانده  و کاملاً تحت تاثیر این نقطه ضعف خود قرار گرفته بود.
عطش سیری ناپذیری رضاخان در زمین خواری

یکی از بزرگترین معایب رضاشاه که با دوام سلطنت او بیشتر نمایان می شد، مال اندوزی او و غصب املاک و باغات مردم به خصوص در مناطق شمالی ایران بود. روزنامه اطلاعات که در تمام مدت سلطنت رضاشاه از مداحان رژیم پهلوی بود و در دوران سلطنت محمدرضاشاه نیز -به استثنای چند ماه اخر حیات رژیم گذشته- یک روزنامه دولتی و طرفدار سلطنت پهلوی به شمار می آمد و در اوائل سلطنت محمدرضا شاه به این نقطه ضعف سرسلسله خاندان پهلوی اعتراف می کند.
بزرگترین نقطه ضعفی که شاه فقید پیدا کرده بود؛ تملک زیاد او بود که در این خصوص خیلی حریص شده بود. رضاشاه در ابتدای سلطنت خود این خوی بد را نداشت. از سال پنجم تا ششم او را به عنوان آباد کردن املاک به این راه هدایت کردند. این خیانت را در حقیقت چند تن از نزدیکان شاه مرتکب شدند و به قدری او را تشویق و تحریص به خرید املاک و آباد کردن نمودند و به اندزه ای دایره تملک او وسعت یافت که از هرگونه اجحاف و تعدی نسبت به مالکین بی اطلاع مانده  و کاملاً تحت تاثیر این نقطه ضعف خود قرار گرفته بود. زیرا که رفته رفته خرید ملک و توسعه دایره ملک عادت ثانویه شاه شده  و نواحی بسیاری را در شمال، غرب  و شرق ایران را مالک شد. این متملقین در بعضی از موارد به شاه پیشنهاد می کردند که فلان مالک که همسایه ملک اعلی حضرت است به طیب خاطر حاضر است ملک خود را به شاهنشاه واگذار نماید. این نقطه ضعف رضاشاه مورد توجه رادیو لندن قرار گرفت و این رادیو هر شب ساعتی پیرامون آن بحث می کرد. حرفهایی که به دل می نشست و در افکار مردم رخنه و نفوذ می کرد. رضا شاه قسمی از وقت روزانه خود را صرف رسیدگی به حساب درآمد املاک و کارخانه هایی که در آن سهیم بود می کرد و دفتری برای کنترل این حسابها داشت. رضاخان ضمن سرکشی به املاک، دفاتر آنها را با ارقامی که در دفتر خود ثبت کرده بود تطبیق می نمود و کوچکترین اختلاف حسابی را به شدت مجازات می نمود.


منبع: اطلاعات در یک ربع قرن، تهران، اطلاعات، 1329، صص205- تا 206
 
https://www.cafetarikh.com/news/48608/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما