۱
plusresetminus
از آن جا که انگلستان سیاست ایجاد دولت قوی طرفدار انگلستان را دنبال می‌کرد، به همین جهت طرح کودتای نظامی ۱۲۹۹ش. را به اجرا در آورد و به این ترتیب رضاخان با حمایت انگلستان قدرت را به دست گرفت
اولین دولتی که رضاشاه را به رسمیت شناخت

حکومت انگلیس از بازیگران فعال در دوره قاجار، همواره ادعا می‌کرد که حامی مشروطه خواهان است. اما این کشور بعد از روی کار آمدن رضاشاه، به حمایت از او پرداخت و در واقع با شناختی که از رضاشاه داشت، کمک کرد تا او را به قدرت برساند. 

«با لغو قرارداد ۱۹۱۹ م. و تبلیغات ضد استعماری رژیم جدید روسیه که خطری جدی برای منافع انگلستان در منطقه محسوب می‌شد، انگلستان را به تغییر در سیاست گذشته خود، یعنی جلوگیری از قدرتمند شدن ایران، واداشت. از آن جا که انگلستان سیاست ایجاد دولت قوی طرفدار انگلستان را دنبال می‌کرد، به همین جهت طرح کودتای نظامی ۱۲۹۹ش. را به اجرا در آورد و به این ترتیب رضاخان با حمایت انگلستان قدرت را به دست گرفت و در اردیبهشت سال ۱۳۰۱ ش وزارت خارجه بریتانیا به صوابدید سرپرسی لورن، وزیر مختار خود در تهران، تحریم پرداخت مساعده از جانب بانک شاهنشاهی به ایران را خاتمه داد، مشروط بر این که به شخص سردار سپه پرداخت گردد و از این طریق کمک‌های مالی بسیاری به وی صورت گرفت. وزیر مختار انگلیس در تهران، درست در دوران اوج گیری قدرت رضاخان و تهیه مقدمات جمهوریت و خلع قاجاریه، در نامه‌ای به سردار سپه از روابط صمیمانه طرفین سخن می‌گوید. رضاخان با تمهیداتی زمینه خلع سلسله قاجار را فراهم ساخت و توانست اطمینان و حمایت دولت بریتانیا را نسبت به سیاست خود به دست آورد و پس از اینکه مجلس مؤسسان، حکومت موقت را به او واگذار کرد، انگلستان اولین دولتی بود که این حکومت را به رسمیت شناخت.»


منبع: علیرضا زهیری، عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، تهران، دفتر نشر و پخش معارف، 1379، ص 108
https://www.cafetarikh.com/news/49559/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما