۱
plusresetminus
قبل از اینکه از فرانسه به سوریه برویم تعدادی از جوانان انقلابی سفارت ایران را در فرانسه تصرف کردند اعضای سفارت از این اقدام انقلابیون خیلی ترسیده بودند.
تصرف سفارت ایران در فرانسه

همزمان با تحولات نزدیک به انقلاب، علاوه بر فضای داخلی کشور، فضای سیاسی برخی از کشورهای خارجی نیز توسط مبارزین انقلابی ناآرام شد. سفارت‌ها از جمله مکان‌هایی بود که توسط دانشجویان انقلابی، بارها تسخیر شد. عمده سفارت‌خانه‌هایی که تصرف شدند، جز سفارت‌خانه‌های غربی بودند. همین موضوع نشان دهنده عمق بی‌اعتمادی مبارزین انقلابی به کشورهای غربی بود:

«قبل از اینکه از فرانسه به سوریه برویم تعدادی از جوانان انقلابی سفارت ایران را در فرانسه تصرف کردند اعضای سفارت از این اقدام انقلابیون خیلی ترسیده بودند. کسانی که سفارت را تصرف کرده بودند بعضی از جوانان ایرانی مقیم فرانسه بودند و از جمله شیخ جعفر محمودی هم در آنجا بود. بنده در طراحی این جریان حاضر بودم. وقتی خواستند به طرف سفارت بروند به من اطلاع دادند که میخواهیم به سفارت برویم و من هم همراهشان .رفتم در این جریان هیچ زدوخوردی پیش نیامد و پلیس هم حاضر شده بود اما جمعیت زیادی در آنجا گرد آمده جمعیت زیادی در آنجا گرد آمده بودند. به هر حال آن سفارت را تبدیل به سفارت جمهوری اسلامی ایران کردیم و ما هم به صورت مسالمت آمیز بیرون آمدیم.»



منبع: محمدرضا احمدی، خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین محمد افشاری، تهران، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1390، ص 143
https://www.cafetarikh.com/news/49608/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما