۰
plusresetminus
مهمترین وجه از فعالیت‌های شاپور در این دوره ارتباط‌های او با سازمان جدیدالتأسيس ساواک بود که در رأس آن سپهبد تیمور بختیار قرار داشت
شاپور ریپورتر بعد از کودتا چه کرد؟

شاپور ریپورتر که یکی از عوامل اصلی در تحقق کودتای 28 مرداد بود، بعد از کودتا نیز به طرق مختلف به تحکیم پایه‌های دیکتاتوری حکومت پهلوی کمک کرد. او با تأسیس ساواک، به این سازمان ملحق شد و به طور پنهانی به فعالیت در آن پرداخت.
«مهمترین وجه از فعالیت‌های شاپور در این دوره ارتباط‌های او با سازمان جدیدالتأسيس ساواک بود که در رأس آن سپهبد تیمور بختیار قرار داشت. علم در نامه‌ای به شاپور در پاسخ به درخواست وی که اگر ساواک کاری داشته باشد او انجام خواهد داد نوشت که مصلحت این است که فعلاً سازمان اطلاعاتی بریتانیا در این باره مستقیماً کاری انجام ندهد. باید دانست که در این دوره سرهنگ گراتیان یاتسویچ رئیس پایگاه سیا در تهران برای شکل دادن به طیفی از نخبگان ایرانی در راستای تحلیل‌های دولت وقت آمریکا مشغول فعالیت بود. او با عده‌ای از کسانی که می‌توانستند در چارچوب استراتژی‌های آتی ایالات متحده در ایران به منظور ایجاد تحول در ساختار اجتماعی و سیاسی کشور و برای انجام یک رشته اصلاحات در امور داخلی برای بیمه کردن ایران در برابر خطر کمونیسم، فعال بود و توانسته بود با افرادی مثل حسنعلی منصور که بعداً در رأس این نخبگان قرار گرفت، ارتباطات گسترد‌ه‌ای پیدا کند. يانسویچ مسئول ایستگاه سازمان سیا در ایران بود و مستأجر منصور در دروس شمیران به شمار می‌رفت و از همین راه با تعدادی از نخبگان طرفدار اصلاحات - از آن نوعی که مورد نظر آمریکایی‌ها بود - ارتباط داشت.»


منبع: حسین آبادیان، دو دهه واپسین حکومت پهلوی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1383، ص 50
https://www.cafetarikh.com/news/49620/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما