۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب «تاریخ مکتوم»

نقش فعالان بابی در تاریخ معاصر

کتاب «تاریخ مکتوم» به بررسی نقش فعالان بابی در تاریخ معاصر و به ویژه در رویداد مشروطه پرداخته است. این کتاب در پنج فصل با عنوان های «هنایش خرد در آثار و ماثر شیخ هادی نجم آبادی»، «روزگاری که بر تکاپوگران بابی گذشت»، «دربار شاهی و قتل ناصرالدین شاه»، «فروزندگان مشعل مشروطیت» و «زندگانی ملک المتکلمین» تدوین شده است.
نقش فعالان بابی در تاریخ معاصر
در پشت جلد کتاب درباره بررسی نقش مهم ترین و در عین حال ناشناخته ترین گروه های فعال در رویداد مشروطه می خوانیم:

«تاریخ مکتوم تلاشی است در بررسی فکر و عمل یکی از مهمترین و در عین حال ناشناخته ترین گروه های فعال در دگرگونی بزرگی که تاریخ معاصر ایران را تحت شعاع خود قرار داد یعنی نقش فعالان بابی/ ازلی در تهیه و تدارک تحرک سیاسی و اجتماعی گسترده ای که از اواخر دوره قاجار آغاز شد و بالاخره به صورت انقلاب مشروطه به ثمر نشست.»

 

در فصل نخست «هنایش خرد در آثار و ماثر شیخ هادی نجم آبادی» نویسنده با اشاره به جزئیاتی درباره شخصیت شیخ هادی نجم آبادی آورده است:

 «شیخ هادی نجم آبادی یکی از روحانیون مشهور تهران در عصر ناصری و مظفری است او به سال 1250 .ق در تهران به دنیا آمد. در سن دوازده سالگی به نجف رفت و در آنجا به تحصیل فقه و اصول پرداخت. سپس، به تهران بازگشت و به تدریج به شهرت رسید. او مدرسه و مسجدی مخصوص به خود داشت و به تدریس مشغول بود، اما در ده سال پایانی حیات در حاشیه شهر ساکن شد.»

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/20205/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما