۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب«سیری در خطبه فدک»

دفاع از حریم ولایت

روشنگری های حضرت زهرا علیها السلام هرگز فراموش نمی شود، زیرا او با یک خطابه، دانشگاهی را بینان نهاد که تا پایان دنیا برقرار است. آن حضرت خطبە آتشین خود معروف به خطبه «خطبە فدک» را در شرایط روحی سخت، آن گاه که از رحلت جانسوز پدر بزرگوارش تنها چند روزی گذشته بود، در مسجد النبی و در حضور بسیاری از مهاجران و انصار ایراد فرمود..
دفاع از حریم ولایت
در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«سپس صدیقه کبری علیها السلام آیۀ ١٤٤ از سورە آل عمران را تـلاوت مـی فرماینـد که بیان کنندە رویدادهای ناگوار پس از رحلت پیامبر است: «محمد صلی االله علیه وآلـه وسلم فقط فرستادە خدا بود و قبل از او رسولان دیگری آمدند و رفتند. آیا اگر او بمیـرد یا کشته شود شما بـه عقـب برمـی گردیـد و بـا آیـین اسـلام وداع مـی گوییـد و رو بـه خرافات و مظالم جاهلیت می آوریـد؟ و هـرکس بـه عقـب برگـردد بـه خـدا زیـانی نمـی رسد.» مفسران، شأن نزول این آیۀ گرانسنگ را این گونه می نویسند: در جنگ احـد هنگـامی که آتش نبرد شعله ور بود، ناگهان صدایی بلند شد که محمد (صلی االله علیه وآلـه وسلم) کشته شـد! ایـن شـایعە دروغین، تأثیر نامطلوبی در روحیە رزمندگان اسلام به جای گذاشت و در نتیجه منجر به فرار آنان گردید.

 

در  بخشی دیگر می خوانیم:

روشنگری های حضرت زهرا علیها السلام هرگز فراموش نمی شود، زیرا او با یک خطابه، دانشگاهی را بینان نهاد که تا پایان دنیا برقرار است. آن حضرت خطبە  آتشین خود معروف به خطبه «خطبە فدک» را در شرایط روحی سخت، آن گاه که از رحلت جانسوز پدر بزرگوارش تنها چند روزی گذشته بود، در مسجد النبی و در حضور بسیاری از مهاجران و انصار ایراد فرمود؛ گفتاری در نهایت فصاحت و بلاغت با کلمات دلنشین و محتوایی ژرف و لبریز از حکمت و معرفت که سراسر، مشق زندگی برای رسیدن به حیات طیبه است.   آن حضرت در خطبە خود درس حق بینی، حق شناسی، دفاع از حق و تمیز حق از باطل را می دهد، سخنرانی حضرت زهرا علیها السلام تجلّی بخش امام شناسی و ولایت محوری ایشان و نیز حاوی مطالب عمیق فکری بسیاری است که نشان از معرفت سرشار آن حضرت به موضوعات علمی دارد و در واقع یک دوره درس اعتقادات استدلالی و تبیین اصول دینداری و اخلاق عملی است. در یک کلام، این خطبه، معرفت آموزترین سخن بشری است که در آن دوران بر انسانها خوانده شد.

 

https://www.cafetarikh.com/news/20478/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما