۱
plusresetminus
معرفی کتاب «آیت الله حاج میر سید احمد طباطبایی»

پیشگام مبارزه با انحرافات مشروطه و دیکتاتوری رضاخانی

آیت الله سید احمد طباطبایی بر خلاف برادر بنامشان آیه الله سید محمد طباطبایی که نامشان با تاریخ مشروطه عجین گشته ، مورد بی مهری و بی توجهی کامل تاریخ نگاران واقع شده اند..
پیشگام مبارزه با انحرافات مشروطه و دیکتاتوری رضاخانی
شاید در معرفی کلیت مورد بحث در کتاب بهتر باشد عنوان طولانی کتاب را کمی طولانی تر کنیم و به این صورت در آوریم:  " آیت الله حاج میر سید احمد طباطبایی ، پیشگام، فعال و تاثیر گذار در تمامی مراحل  و اقدامات منجر به تاسیس  مشروطیت اول و پر تلاش درجهت تصحیح انحرافات دین ستیزانه و مستبدانه ی مشروطیت دوم و دیکتاتوری رضاخانی.  "
بر خلاف تعریف  فوق الذکر که کتاب با ارائه اسناد و منابع معتبر تاریخی سعی در صحه گذاشتن بر آن دارد ، آیت الله سید احمد طباطبایی بر خلاف برادر بنامشان  آیه الله سید محمد طباطبایی که نامشان با تاریخ مشروطه عجین گشته ، مورد بی مهری و بی توجهی کامل تاریخ نگاران واقع شده اند و مولف در این اثر بر آن شده برای اولین بار و بطور اختصاصی اثر مستقلی را در باب شخصیت برجسته ی این عالم بزرگ تشیع و تاثیر گذاریهای ایشان در جریانان مشروطیت اول و دوم ارائه دهند.   

"آیت الله سید احمد طباطبایی (1329-1264 ق)، برادر سید محمد طباطبایی، از پیشوایان مذهبی انقلاب مشروطه‌ی ایران است. سید احمد با این که شش ماه بیش‌تر از برادر خود در راه جنبش عدالت‌خواهی و ضد مشروطه گام برداشته، اما در تاریخ معاصر ایران شخصیتی گمنام‌تر از برادر خویش دارد. نویسنده دلیل این گمنامی و هم‌چنین محو شدن شخصیتی چون سید محمد طباطبایی در مشروطه‌ی دوم (یعنی از فتح تهران و تجدید رژیم مشروطیت به بعد) را سیاست‌های جریان تندرو و سکولار مشروطه مبنی بر از میدان به در کردن روحانیان به هر شیوه‌ای می‌داند. نویسنده پس از معرفی مختصر اجداد و نزدیکان سید احمد، به روزهای زندگی ایشان و تحصیل و فعالیت‌های دینی، اجتماعی و سیاسی آیت‌الله می‌پردازد. ورود سید احمد در جنبش عدالتخواهی و مهم‌ترین رویدادهای این دوران در بخش چهارم کتاب مطرح شده است. در بخش پنجم به تلاش‌های ایشان در راستای اصلاح مشروطیت اشاره گردیده است. تحصن در حضرت عبدالعظیم، واقعه‌ی توپخانه و نقش سید احمد، شورش برشکنندگان پیمان و تلاش نافرجام مشروطه‌خواهان برای جدایی سید احمد از شیخ فضل‌الله نوری از جمله وقایع ذکر شده در این بخش است. انحلال مجلس و ایجاد فرصتی برای احیای عدالتخانه موضوع بخش ششم است. بخش پایانی نیز به دوره‌ی مشروطه‌ی دوم و سلطه‌ی جناح تندرو و سکولار بر کشور اختصاص دارد. کتاب با دو ضمیمه تحت عنوان "بقعه‌ی صادقیه" و "آقا سید صادق طباطبایی فراماسون نبود!" به پایان می‌رسد."

 

برای خرید اینترنتی کتاب اینجا کلیک نمایید.

 

https://www.cafetarikh.com/news/20574/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما