۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب «گذشت زمانه»

ترور محمدرضا شاه و انحلال حزب توده

روزنامه های ایران در سالهای بعد نیز از دخالت رئیس ستاد ارتش به قصد برانداختن شاه گزارش هایی منتشر کردند. روز بعد دولت با ارائه سندی حاکی ازاین که ضارب عضو فعال حزب توده بوده حزب را منحله اعلام کرد، اموال آن به تصرف دولت درآمد.
ترور محمدرضا شاه و انحلال حزب توده
در ص 130 کتاب با عنوان تشکیل حزب توده آمده است :

در ماه مهر ۱۳۲۰ حزب توده تشکیل شد  با این برنامه که این حزب باید به صورت  یک جبهه ائتلافی در برگیرنده ی همه دسته هائی باشد که هواخواه عدالت اجتماعی و مخالف هرگونه استبداد باشند.تشکیل یه حزب کمونیستی حتی برای کمونیست ها قابل فبول نبود. ایرج اسکندری توانست امثال سلیمان میرزای اسکندری را برای شرکت در تأسیس حزب جلب کند .کسانیکه سالها زندان  بودندو ازروش شورویها حمایت میکردند به حزب پیوستند و اقلیت را تشکیل دادند و هر وقت و هر زمان که حزب با شکستی مواجه می شد این اقلیت از قبیل کامبخش و اردشیر آوانسیان و رضا روستا بخصوص در زمان مهاجرت و در آلمان شرقی  می کوشیدند که حزب توده را به یک حزب کمونیستی تبدیل کنند .در بدو امر مبارزه با فاشیسم و عمال رضا شاه گریزپا که اینک در نقاب دمکراسی  ظاهر می شدند ،هدف عمده حزب توده بشمار می رفت.

 

در ص 134 کتاب می خوانیم:

قصه حضیض حزب توده تیراندازی به شاه در تاریخ ۱۵بهمن ۱۳۲۷ بود،موقعی که شاه درمقابل  دانشکده حقوق  از اتومبیل پیاده شد ،توسط شخصی که ظاهراً عضو حزب توده بوده است ،مورد سوءقصد قرار میگیرد .سران حزب توده  شرکت این تیراندازی را تکذیب و بعدها باز دیگر تأکید کردند که در سوءقصد شرکتی نداشته اند.در این بحث هائی که در پلنوم های حزب در خارج در گرفت ،امکان این که شاید کیانوری خودسرانه محرک این سوءقصد بوده و یا اقلاً از ان اطلاع داشته و به کمیته مرکزی گزارش نداده است،در نظر گرفته شد .روزنامه های ایران در سالهای بعد نیز از دخالت رئیس ستاد ارتش به قصد برانداختن شاه گزارش هایی منتشر کردند. روز بعد دولت با ارائه سندی حاکی ازاین که ضارب عضو فعال حزب توده بوده حزب را منحله اعلام کرد، اموال آن به تصرف دولت  درآمد.

https://www.cafetarikh.com/news/20664/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما