۰
plusresetminus
معرفی کتاب «علی بن موسی امام رضا (ع)»

بازخوانی حیات هشتمین نور الهی

فصل سوم به تبیین زندگی معرفتی و فکری هشتمین نور الهی پرداخته و نمونه‌هایی از تالیفات حضرت و مناظرات امام با ادیان و فرق و مذاهب مختلف را شرح داده است. همچنین مباحث کلامی در باب توحید و امامت از لسان علی بن موسی الرضا (ع) نقل شده است...
بازخوانی حیات هشتمین نور الهی
این کتاب مجموعه‌ای کامل درباره ثامن الائمه (ع) در 4 فصل است. در فصل اول با نگاهی گذرا به حکومت امویان و پیدایش عباسیان، مباحثی همچون شکل گیری نهضت عباسیان و اندیشه مهدویت در شکل گیری و تقابل با آن و فرقه کیسانیه مطرح شده و ارتباطات امام صادق و امام کاظم (علیهما السلام) با عباسیان بیان شده است.

دومین فصل به زندگانی تاریخی امام رضا (ع) اختصاص دارد از جمله: نسب و القاب امام، نصوص و دلایل امامت، علم و دانش و روش اخلاقی امام، دعا و عبادت، بردباری و گذشت، عدم همکاری با حکومت.

در این فصل ظهور فرقه واقفیه و زندگی امام در دوران هارون، امین و مامون بررسی شده است. تصمیم مامون به تبعید حضرت از مدینه به مرو و برنامه ولایت عهدی برای ایشان، اهداف مامون از این پیشنهاد، مخالفان ولایت عهدی، شهادت امام رضا (ع و آرامگاه ایشان، کیفیت زیارت، تاریخ تشیع در ایران و اصحاب و راویان احادیث امام رضا (ع) از عناوینی است که در فصل دوم مطرح شده‌اند.

فصل سوم به تبیین زندگی معرفتی و فکر هشتمین نور الهی پرداخته و نمونه‌هایی از تالیفات حضرت و مناظرات امام با ادیان و فرق و مذاهب مختلف را شرح داده است. همچنین مباحث کلامی در باب توحید و امامت از لسان علی بن موسی الرضا (ع) نقل شده و تفسیر آیاتی چند از قرآن در کلام ثامن الائمه (ع) بیان گردیده است. فقه و احکام، جهان بینی، اخلاق و عزاداری بر امام حسین (علیه السلام) از عناوین دیگر این فصل است.

ادبیات در محضر امام هشتم در فصل چهارم مطرح شده است. در این فصل اشعار و اندرزهای اخلاقی اجتماعی منسوب به امام رضا (ع) آورده شده و درکنار آن، اشعار شاعران عرب و پارس در مدح و رثای ثامن الائمه (ع) ذکر شده است.

 

https://www.cafetarikh.com/news/20680/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما