۰
plusresetminus
برشهایی از کتاب «اسدالله علم و سلطنت محمدرضا پهلوی»

باند اسدالله علم و منافع گروههای خاص

درواقع تنوع و گوناگونی برنامه ها و اهداف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اسدالله علم و جریان وابسته به آن ایجاد می کرد تا اعضای گروه و طرفدارانش از میان طبقات ناهمگون و به ظاهر ناموازی برگزیده و جذب شوند.
باند اسدالله علم و منافع گروههای خاص
جوان و تاریخ- برش کتاب

از اقدامات بسیار مهم اسدالله علم به ویژه طی سالهای دهه 1330 به بعد، شناسایی و جذب افرادی بود که در نهایت پایه گذار شبکه وسیعی از از دوستان و طرفداران وی شد. در واقع با توجه به جایگاه حساس اسدالله علم در تحولات سیاسی دوران سلطنت محمدرضاشاه پهلوی که از همان اوایل دهه 1320 شروع شده بود، بهره گیری از یاری و همکاری افراد نسبتاً زیادی که که در عین حال وفاداری شاننسبت به سلطنت به ثبوت رسیده باشد، ضروری و لازم می نمود.

 

در ص 123 کتاب امده است:

اعضای باند علم دارای شخصیت، پیشینه، تحصیلات و ترکیب یک دستی نبودند و هریک بنا به مقتضیات خاص و در مناصبتهای مختلف توسط اسدالله علم جذب شده و به باند وی پیوسته بودند. چنانکه در میان اعضای این گروه می توان از استاد دانشگاه، ادیب، روزنامه نگار، سیاستمدار، شاعر ،راهزن و شرور، افراد وابسته به احزاب مختلف، نماینده مجلس و ... سراغ گرفت. بنابراین باید گفت که سازماندهی و انسجام این گروه های نامتعارف و ناهمگون در یک قالب متحد که نهایتاً هدفی واحد را دنبال می کردند برنامه حساب شده ای را می طلبید که قاعدتاً اسدالله علم و همفکرانش آنرا بر عهده داشتند. درواقع تنوع و گوناگونی برنامه ها و اهداف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اسدالله علم و جریان وابسته به آن ایجاد می کرد تا اعضای گروه و طرفدارانش را از میان طبقات ناهمگون و به ظاهر ناموازی برگزیده و جذب شوند.

  

https://www.cafetarikh.com/news/21005/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما